Ursula is leerkracht van groep 1 en 2 en zit vol vragen over het toetsen van haar leerlingen:
“Op onze school wil de inspectie dat we een cito toets afnemen bij kleuters in groep 1 en 2. We kunnen leuke dingen verzinnen waarom het niet nodig/overbodig zou zijn. Mijn vraag is met welk nut als we de toets toch moeten afnemen. Is het plan de inspectie te overtuigen van de waanzin? Op de PABO was ooit een speciale onderbouwcursus, maar die heb ik niet gehad en zit toch ook alweer 18 jaar in het onderwijs. En zo zijn er dus veel onderbouw leerkrachten met mij die niet die speciale opleiding hebben gehad.Het is dus niet zo dat iedereen die nu daar werkt ook die speciale kennis bezit denk ik. Wat ik ook merk is dat er maar een klein aantal kinderen echt die interesse in letters vanzelf krijgt. Tuurlijk maak je een rijke omgeving, maar ik merk dat die werkjes door sommige kinderen alleen gedaan worden onder lichte dwang. Wat bij ons op school nu wel eens de vraag is: Gaan we ons onderwijs richten op de toets en gaan we die woorden die er in staan aanbieden en onze lessen toetsgericht maken of gaan we toch onze eigen weg en accepteren we dat er soms kinderen onvoldoende scoren omdat ze die woorden niet kennen? Wat we ook veel merken is dat kinderen de rekenwerkjes in de klas prima kunnen, maar zo gauw het in een toets zit maken ze fouten.
Waarom? Concentratie, onwetendheid of de andere vorm van vragen? En dan weer de vraag gaan we alles dan maar zo vragen zoals het ook op de toets gebeurt??”