Steun jij de doelstellingen van de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs? Bekijk hier onze doelstellingen en word lid!

Archief

Dyslexie en rekenen & wiskunde

Dyslexie vormt een belemmering voor het leren van alle vakken waarbij gelezen moet worden. Bij bètavakken als rekenen en wiskunde speelt dat op verschillende manieren een rol:

  1. De opgaven worden vaak in de vorm van tekst aangeboden. Hierdoor gaat veel energie zitten in het lezen en blijft er (te) weinig aandacht beschikbaar voor de inhoud.
  2. Het onthouden van rekensymbolen en van feiten zonder context (het onthouden van woordbeelden) is vaak lastig voor deze leerlingen.
  3. Dyscalculie (hardnekkige problemen met het automatiseren van de basisfuncties van het rekenen) komt vaker voor bij leerlingen mét dyslexie dan zonder dyslexie.

De docent kan compenserende maatregelen treffen door:

  • meer tijd te geven voor het lezen van de opgaven
  • ‘wiskunde’ taal in gewone woorden uit te leggen
  • de opgaven mee te laten lezen op Daisy cd-rom
  • ‘kale’ sommen aan te bieden
  • gebruik van kaarten met symbolen toe te staan
  • mondeling te overhoren
  • extra voor te bereiden op het examen

http://www.steunpuntdyslexie.nl/dyslexie-op-school/voortgezet-onderwijs/taal-en-rekenen/rekenen-en-wiskunde/

 

Related posts
Archief

WSK Symposium 2024

Archief

Wachtwoord ledensite WSK vergeten?

Archief

Aanmelden als steunlid WSK-kleuteronderwijs

Archief

Herstellen van een goede opleiding voor het onderwijs aan kleuters (3)

Klik HIER en word (steun-)lid van de WSK en
blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *