Rekenen met kleuters (4) Ruimtelijke oriëntatie

In het rekenonderwijs en in de wiskunde worden veel begrippen gehanteerd. Dit stukje gaat over de ruimtelijke begrippen. Het is een pleidooi om de begrippen die we het kind aanbieden steeds te combineren met ervaringen, zodat het latere rekenen een betekenisvolle bezigheid wordt, waaraan het kind zowel zijn hoofd als zijn hart kan verbinden. Natuurlijk werken mensen hun hele leven […]

Lees meer

Rekenen met kleuters (3) Tijdsbesef

Rekenen is omgaan met ruimte en tijd. Dit stukje gaat over het leren omgaan met tijd. Deze keer niet uitgaand van de rekenactiviteiten, zoals die zich in de lessen van schoolkinderen voordoen en hoe we die in de kleutergroep kunnen voorbereiden, maar precies andersom. Namelijk hoe het kind zelfstandig de tijd leert ontdekken en hoe wij deze ontwikkeling kunnen ondersteunen […]

Lees meer

Uitgeveegd!

Het schooljaar zit er nu echt op. Wie naar groep 3 gaat, heeft er een bijzondere herinnering bij gekregen. Bij ons op school word je dan namelijk “uitgeveegd,” zoals dat heet. Uitgeveegd? Jazeker. En dit is hoe het werkt: Een week of twee van tevoren beginnen we het bijbehorende lied te oefenen. De bezem met linten eraan verschijnt in de […]

Lees meer

Waardeer jullie inzet enorm!

Ik ben zelf tegen muren van onbegrip gestuit in mijn persoonlijke strijd voor beter kleuteronderwijs. Het heeft ertoe geleid dat ik uit het onderwijs gestapt ben. Het was geen keuze: Doordat ik een leerkracht moest zijn die ik niet was, en ook niet kon worden, kreeg ik tal van fysieke en mentale klachten. ‘Ben niet met mijn tijd meegegaan en […]

Lees meer
1 2 3 15