Brief WSK aan CITO over normeringsonderzoek ‘Kleuter in beeld – Taal’

Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs (WSK) De kleuter is geen schoolkind www.wsk-kleuteronderwijs.nl   Aan de heer A. Béguin (directeur Cito), mevrouw J. Visser (directeur Cito) en mevrouw J. Vloedgraven (projectleider ‘Taal voor kleuters’)   Betreft: normeringsonderzoek ‘Kleuter in beeld – Taal’ 9 november 2018.   Geachte heer Béguin, mevrouw Visser en mevrouw Vloedgraven,   De Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs maakt zich […]

Lees meer

Normeringsonderzoek ‘Kleuter in beeld – Taal’ van het Cito

Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs (WSK) De kleuter is geen schoolkind www.wsk-kleuteronderwijs.nl Aan alle leden en volgers van de WSK   Betreft: normeringsonderzoek ‘Kleuter in beeld – Taal’ van het Cito 9 november 2018.   Beste allemaal, Wij hebben kennisgenomen van de brief ‘Normeringsonderzoek Kleuter in beeld – Taal: doe je mee?’ van het Cito van 29 oktober jongstleden. Zie https://www.wsk-kleuteronderwijs.nl/wp-content/uploads/2018/11/2018-11-08-brief-van-CITO-plus-bijlage.pdf. […]

Lees meer

Rekenen met kleuters (7) Tellen

Een, twee, drie, vier, hoedje van papier! Een, twee, drie, vier, vijf, zes, zeven, waar is Berend Botje gebleven! Het is opvallend, hoeveel er geteld wordt in (oudhollandse) versjes en liedjes. Kinderen tellen graag, terwijl ze lopen, springen, of anderszins bewegen. Kleuters tellen soms wel tot een miljoen, al slaan ze daarbij dan af en toe een stukje over. Deze […]

Lees meer

Rekenen met kleuters (4) Ruimtelijke oriëntatie

In het rekenonderwijs en in de wiskunde worden veel begrippen gehanteerd. Dit stukje gaat over de ruimtelijke begrippen. Het is een pleidooi om de begrippen die we het kind aanbieden steeds te combineren met ervaringen, zodat het latere rekenen een betekenisvolle bezigheid wordt, waaraan het kind zowel zijn hoofd als zijn hart kan verbinden. Natuurlijk werken mensen hun hele leven […]

Lees meer

Rekenen met kleuters (3) Tijdsbesef

Rekenen is omgaan met ruimte en tijd. Dit stukje gaat over het leren omgaan met tijd. Deze keer niet uitgaand van de rekenactiviteiten, zoals die zich in de lessen van schoolkinderen voordoen en hoe we die in de kleutergroep kunnen voorbereiden, maar precies andersom. Namelijk hoe het kind zelfstandig de tijd leert ontdekken en hoe wij deze ontwikkeling kunnen ondersteunen […]

Lees meer
1 2 3 15