‘De leerrijpheid van kinderen’

Een prachtig vraaggesprek met Suzanne Thissen, kleuterleerkracht in Veldhoven (bij Eindhoven). Ga naar https://www.youtube.com/watch?v=xkK8ymcplQo.
We kunnen je het hele vraaggesprek aanbevelen, maar wijzen je op deze passages in het bijzonder:
* Hoe Suzanne haar weg heeft gevonden vanuit het kleuteronderwijs naar ontwikkelingvolgend onderwijs, niet alleen voor kleuters maar voor alle basisschoolkinderen (0:00-9:14)
* Schoolrijpheid, waar we naartoe willen, versus leerbaarheid, waar we vanaf willen (20:12-22:20)
* Hoe je Suzanne kunt uitnodigen voor een lezing op een ouderavond, studiedag en dergelijke (39:50-40:52)

Geniet, laat je inspireren en zoek en vind jouw eigen weg!!

De kerngroep van de WSK

 

2 reacties

  • Aly Liefhebber-Elgersma

    Prachtig interview en een moedige kleuterleidster die heel wat hobbels heeft moeten nemen om de kinderen zo’n mooie algemene ontwikkeling te kunnen geven. Het is nu 43 jaar geleden dat ik als kleuterleidster op precies dezelfde manier met kleuters en groep 3 ging werken. Wat een heerlijke schooltijd hebben die kinderen en ik daarna gehad. Dat onderwijs was ontwikkeld door Professor Ferre Laevers die werkte aan de universiteit in Leuven wat de naam kreeg Ervaringsgericht onderwijs.
    Ook bij mij kwamen bezoekers in de klas en ik gaf veel lezingen en was gastdocent aan PABO”S. Zelfs de inspecteur stond achter mijn werkwijze na een aantal bezoeken en inspireerde anderen om dit over te nemen. Jammer genoeg heeft dit niet mogen baten, Een paar scholen in Nederland hebben het opgepakt maar of deze scholen er nog zijn betwijfel ik. Daarom was ik zo dankbaar toen ik deze video zag in de hoop dat het nu wel in veel scholen van de grond komt . Want spelen en ontdekken is nodig in de basisschool . Suzanne succes gewenst.

  • Ine Lücker

    Gewéldig. Kijken naar de ontwikkeling van kinderen en daar op aansluiten.

Laat een antwoord achter aan Ine Lücker Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *