Een kleuter is een kind dat op een bepaald ontwikkelingsdomeinop een kenmerkende wijze reageert; zie ‘ontwikkelingsdomein’.
Voorbeeld 1. Als een kind de lettertekens reproduceert, met spiegelingen (Ǝ, Ƨ enzovoort) en/of letterverwisselingen (BARM voor /bram/ of ‘BRAM’), is het op het domein ‘schrijven’ een kleuter.
Voorbeeld 2. Als een kind wel van 1 tot 20 of 30 kan tellen, maar niet uit zichzelf terug kan tellen van 20 of 30 tot 1, is het op het domein ’tellen en rekenen’ een kleuter.
Voorbeeld 3. Als een kind een schoorsteen op een schuin dak loodrecht op dat dak tekent of een boom of lantarenpaal loodrecht op de helling van een berg, is het op het domein ‘ruimtebesef’ een kleuter.
Deze drie kenmerkende reacties worden verklaard met ‘onomkeerbare abstract-logische verbanden’; zie ‘abstract-logische verbanden’ en ‘onomkeerbaarheid’.
Al met al is een kind op een bepaald ontwikkelingsdomein een kleuter als het daarop functioneert en reageert met onomkeerbare abstract-logische verbanden.
Een kleuter is dus niet een kind dat in groep 1 of groep 2 van het basisonderwijs zit en niet een kind dat een bepaalde kalenderleeftijd heeft (bijvoorbeeld ’tussen 4;5 jaar en 6;5 jaar).
Gerda Blenkers liked this on Facebook.
Songül Janssen-Pinar liked this on Facebook.
Evie Allary liked this on Facebook.
Josine van Dillen liked this on Facebook.
Ja…zo is het! 🙂