Marcia Luyten schreef in haar colomn dat Franse artsen alarm slaan, omdat ouders langskomen met peuters die niet praten door overmatig gebruik van de mobiele telefoon, maar wel de deuntjes kunnen neuriën van de series waar ze urenlang naar kijken (Ten eerste, 16/7)
…..
Je kunt steeds nieuwe lesmethoden aanbieden, maar als er geen tijd is om te investeren in de kinderen door het geven van individuele aandacht en begeleiding, krijgen de kinderen niet wat ze nodig hebben en blijven de leerkrachten weglopen.
De groepen en klassen moeten kleiner.
Leonoor Philipsen-Jacquemijns – Leiden.
Lees het hele bericht door op onderstaande afbeelding te klikken.
Nog maar eens de bevestiging voor het ouder/kind traject dat ik aanbied. Het belang van samen groeien.
Wat kunnen we doen om de ouders zich bewust te laten worden van de behoeften van kinderen van 0-7 jaar?
ik zie in mijn kleuterklas dat het soms dweilen met de kraan open lijkt….
Ik denk toch ouderavonden organiseren. Informatie geven over de achtergrond van de ontwikkeling van het jonge kind via klasbord of socialscools of met het kanaal waarin de school de ouders op de hoogte houdt.
Aangeven wat normaal is in de ontwikkeling van het jonge kind en wat het aanbod zou moeten zijn. De motorische ontwikkeling als bouwsteen voor het latere leren uitleggen.( En verduidelijken met voorbeelden) Wat leert een kind bijvoorbeeld van samen lopen naar school of van alleen naar binnen komen in de klas.
Waarom vouwen in de kleuterklas? ( ruimtelijke oriëntatie of als voorbereiding voor de breuken ) etc .