Steun jij de doelstellingen van de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs? Bekijk hier onze doelstellingen en word lid!

NieuwsWSK-nieuws

Podcast ‘De ontwikkeling van het jonge kind’

Op 2 oktober 2024 verscheen bij de BeelddenkersPodcast het gesprek ‘De ontwikkeling van het jonge kind’ (52:15) dat Ewald Vervaet op 3 mei 2024 met Natasja Esmeijer heeft gehad.

Klik hier.
‘Ontdekkend Leren (Ewald Vervaet) wijst op deze passages in het bijzonder:

0:00 Inleiding; Natasja stelt haar podcast en Ewald voor
1:45 Ewald stelt zich voor
5:20 De basismethode in de ontwikkelingspsychologie voor de ontwikkeling tussen 3 en 8 jaar; van ontwikkelingsfase naar ontwikkelingsfase blijkt er bij wat een kind al kan, steeds één factor bij te komen
11:11 Wat is er mis met het onderwijs? Ewalds ontwikkelingspsychologische invalshoek en Natasja’s beelddenken-invalshoek vullen elkaar aan
19:50 De inrichting van leesonderwijs op basis van de psychologische ontwikkeling van het leesvermogen
23:15 Dyslexie en de psychologische ontwikkeling van het leesvermogen
26:55 De algemene ontwikkeling gaat van binnenuit
28:15 De twee betekenissen van het woord ‘stimuleren’
29:30 Hoe bepaal je of een kind toe is aan leesonderwijs?
33:00 De nietszeggendheid van uitslagen van Cito-toetsen en dergelijke
33:45 Het leerling- en ontwikkelingsvolgsysteem Klimroos voor de groepen 1-4
35:00 Een kind leert óp zijn ontwikkelingsniveau graag en goed, maar niet als het bóven dat niveau aanbod krijgt
36:40 Het Nederlandse onderwijsbeleid zit stelselmatig op een dwaalspoor omdat er bij tegenvallende beleidsmaatregelen op basis van vervroegd aanbod van leerstof alsmaar nóg vroeger wordt aangeboden
38:33 Wetenschap, de psychologische ontwikkeling en de onderwijscrisis: als de kapitein (de overheid) het schip niet keert zal de wal het doen in de vorm van een kolossale onderwijsramp
43:30 Ewald suggereert een mogelijk verband tussen voortijdig, niet-ontdekkend onderwijs en het stijgende aantal probleemtieners; Natasja vult aan: de creatieve intelligentie wordt niet aangeboord
46:20 De Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs (WSK) en gesprekken met het ministerie van OCW over het proefproject ‘Ontwikkelingvolgend en Voorwaardenscheppend Onderwijs’
49:18 Ewald en Natasja nemen zich voor om Piagets en Ewalds ontwikkelingsfasen aan de ene kant en Meskers fasen aan de andere kant in elkaars licht te onderzoeken
50:59 Natasja’s afsluiting

Related posts
NieuwsWSK-nieuws

Workshops WSK symposium 2025 (11)

NieuwsWSK-nieuws

Workshops WSK symposium 2025 (10)

NieuwsWSK-nieuws

Workshops WSK symposium 2025 (9)

NieuwsWSK-nieuws

Workshops WSK symposium 2025 (8)

Klik HIER en word (steun-)lid van de WSK en
blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.