WSK-kleuteronderwijs bestaat 12,5 jaar en ons tweede Symposium ‘Hart voor de kleuter’ wordt in Gouda gehouden op 8 maart 2025!
Gaan staan voor jouw principes als kleuterleerkracht is een emotionele aangelegenheid. Ze gaan ergens over en ze raken het werk van mensen.
Onze waarden van lesgeven aan het jonge kind zijn drijvende krachten achter onze ambities en zijn een belangrijk onderdeel van onze identiteit. Waarden zijn contextafhankelijk.
Waarden concurreren met elkaar zowel binnen personen, in een onderbouwteam en met de gehele school.
Het gaat ten allen tijden altijd over inzet, eigenaarschap en rolverdeling binnen teams.
De ontwikkeling van het jonge kind verloopt nu eenmaal anders dan een schoolgaand kind.
Vaak hebben de middenbouw- en/of bovenbouwleerkrachten geen realistische of haalbare verwachtingen van de inzet van de kleuterleerkrachten op de ontwikkeling van de kleuter, hierdoor ontstaat frictie bij het onderbouwteam binnen de school. Vanuit het management en/of bestuur voelt de leerkracht zich onvoldoende ondersteunt, omdat er vaak geen discussie wordt gevoerd over de visie op het jonge kind.
Een snelle oplossing is er helaas niet.
Waar willen we alles op baseren?
Wat willen wij verantwoorden nog naar de ouders van de kleuter en/of het jonge kind en het management wat is de achterliggende gedachten hiervan.
De registratiedrift verminderen is een belangrijk aspect, maar niet de enige oplossing om tot gefundeerd onderwijs aan het jonge kind te komen. Het is belangrijk dat er discussie ontstaat hoe nu verder met de basis van de ontwikkeling van het jonge kind!
Op ons Symposium ‘Hart voor de Kleuter’ in Gouda is er genoeg gelegenheid tot discussie, deelname aan workshops en twee fantastische sprekers geven een lezing, die antwoorden zouden kunnen geven op de waarden van de basisontwikkeling van de kleuter en/of het jonge kind!