14 januari 2025
Geachte heer Bruins en mevrouw Paul,
Geachte leden van de Kamercommissie OCW,
Bij dezen doen we u met het oog op uw overleg van 22 januari aanstaande onze antwoorden op twee vragen van het ministerie van OCW over de pabo-differentiatie toekomen.#
Ondanks dat we van die vragen pas op 8 januari kennis hebben genomen hebben we er zo uitvoerig, grondig en duidelijk mogelijk op gereageerd.
In de bijlage staan onze antwoorden op vraag 1, vraag 2 en deelvraag 2d.
Op Differentiatie binnen de pabo vindt u in de punten 4-10 de reacties van 242 WSK-leden op vraag 2 en zijn deelvragen. Nagekomen reacties van leden zullen we u nazenden.
Onze vijf hoofdpunten zijn:
1. Het is een feit dat het kind zich ontwikkelt langs de lijn ‘… → oudere peuter → kleuter → jong schoolkind → …’.
2. Goed onderwijs is op deze ontwikkelingslijn gebaseerd en begeleidt het kind in die ontwikkeling.
3. Degenen die de ontwikkelingslijn ‘… → oudere peuter → kleuter → jong schoolkind → …’ ontkennen dan wel voor negeerbaar houden, worden uitgenodigd om empirisch aan te tonen dat die niet bestaat. Dit ter verbetering van het onderwijs en ter oplossing van de onderwijscrisis.
4. Het eerste jaar van de gedifferentieerde pabo is een gemeenschappelijk jaar. Het theoretische kennen van en het praktische handelen met de psychologische ontwikkeling staan erin centraal.
5. Na het gemeenschappelijke eerste jaar kiest de student voor ‘Jong Kind’ of ‘Ouder Kind’.
Altijd bereid tot nadere uitleg en toelichting,
de kerngroep van de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs (WSK)
noot #: LEJK & LEPOVO, Notitie differentiatie pabo, 20 november 2024, p.3.
Bijlage: KLIK HIER voor de reactie WSK op vraag 1, vraag 2 en deelvraag 2d.