
De organisatie van kleuteronderwijs
Ewald Vervaet (Stichting Histos, lid kerngroep WSK)
Bij een optimale speelleeromgeving voor jonge kinderen moeten klassenorganisatie en -management op orde zijn. Dat is de hoofdboodschap van het boek Klassenmanagement in een kleutergroep aan leerkrachten in het kleuteronderwijs: ‘leuke ideeën en goede bedoelingen lopen soms stuk door een gebrek aan vaardigheden rondom klassenmanagement’.
Marijke Bertu heeft pedagogiek en opleidingskunde gestudeerd en 26 jaar in het basisonderwijs gewerkt (als leerkracht en als adjunct-directeur). Ze is nu jonge-kind-specialist, onder meer in haar eigen bedrijf Jonge Kind Focus (Rheden).
Yvonne Leenders is pedagoge en onderwijskundige en heeft 14 jaar bij het CPS in Amersfoort gewerkt. Als jonge-kind-specialist werkt ze nu als zelfstandig adviseur.
Visie op ontwikkelen en leren
Samen hebben Bertu en Leenders het boek Klassenmanagement in een kleutergroep geschreven. Juist doordat jonge kinderen nog volop in ontwikkeling zijn, is het een veelomvattende taak om een kleuterklas goed te laten lopen: de inrichting van de klas met hoeken, afspraken met de kinderen, een goed pedagogisch klimaat, aanbod op de kinderen richten, vierjarigen als nieuweling, enzovoort.
Daarbij is het hebben van een ‘heldere visie op leren en ontwikkelen van jonge kinderen noodzakelijk’ voor opvoeding en onderwijs. Hun eigen visie is dat jonge kinderen ontwikkelen en leren door wisselwerking met de omgeving en spel, met nadruk op ‘verwondering, ontdekken en spelstimulering’.
Voor het werk betekent dit onder meer: het hebben van een open onderwijsleersituatie, een integrale werkwijze, een vast dagritme, spel en spelend leren centraal stellen, geen verplichte toetsen maar inschatten wat een kind nodig heeft op basis van eigen observaties en het kiezen vanuit de kinderen (en niet vanuit een methode) voor een bepaald aanbod.
Klik hier om de hele tekst (in pdf) te lezen
Een uitvoeriger versie van deze bespreking is verschenen bij wij-leren.nl: ‘Hoe organiseer ik mijn kleuteronderwijs optimaal?’. Klik hier (wij-leren) of hier (Ontdekkend Leren).
Marijke Bertu & Yvonne Leenders, Klassenmanagement in een kleutergroep, Huizen, Pica, 2024; ISBN 9789493336087