Tussen 27 maart en 24 april 2024 heeft Ewald Vervaet samen met Onze Kleuterklas Community de webinar ‘Meten in het onderwijs en de oplossing van de onderwijscrisis’ gegeven.
Klik HIER om het webinar te bekijken
De inhoud in het kort
In het onderwijs is een crisis gaande. Die is zich bovendien aan het verdiepen. Hoe komt dit?
Vanuit de wetenschap is de verklaring voor de onderwijscrisis en voor haar verdieping dat er verkeerd wordt gemeten: in het meten van de leerlingen, in het ontwerpen van leermiddelen en bij het beoordelen van leerkrachten.
Proeven en tests
Kinderen en hun onderwijs kunnen op twee manieren worden bepaald: met proeven en met tests.
Proeven zijn op de psychologische ontwikkeling gebaseerd; tests op statistische berekeningen met getalsmatige data als kalenderleeftijden en scores op meerkeuzetoetsen.
Papieren werkelijkheid
Het Nederlandse officiële onderwijsbeleid zit op de testlijn. Daar vloeien ondermeer lettertraining en leesles aan kinderen die daar niet aan toe zijn, uit voort.
Het onderwijsbeleid is daarom op een papieren werkelijkheid gebaseerd en niet op de ontwikkeling van kinderen van vlees en bloed.
Aan bod komen onder meer:
- overeenkomst en verschil tussen een kleuter en een jong schoolkind;
- de psychologische ontwikkeling van het schrijven en van het lezen;
- de ontkenning van die psychologische ontwikkeling in het huidige onderwijsbeleid;
- waarom die ontkenning niet terecht is;
- het onderwijsbeleid kan weer een stevige basis krijgen door
-
- van die ontwikkeling uit te gaan,
- alleen proeven te doen en
- tests uit het onderwijs te verwijderen.
-
Meten bij kleuters:
Proeven? Ja!
Tests? Nee!