Met gepaste trots presenteert de WSK de workshops voor het jubileumsymposium van 2025!

(1) Tekenen is Meer! door Fanny Meijers & Joan van den Akker

Kinderen krabbelen en tekenen al vanaf heel jonge leeftijd. Maar wat vertellen ze je met hun tekeningen? Wat kunnen we uit deze tekeningen aflezen? Gaat het erom dat ze ‘goed’ of ‘mooi’ kunnen tekenen? Of kunnen we tekeningen ook op een andere manier bekijken? En hoe kunnen we tekenen gebruiken om kinderen te ondersteunen in hun sociaal-emotionele ontwikkeling?

(2) Spelen in hoeken… Vraag je je af of en wat je nu kan doen? door Bertine van den Oever

Ken je dat? Je kijkt naar de leerlingen die in de hoeken spelen en vraagt je af of en wat je nu kan doen. Ik zeg vaak: vooral blijven kijken en niet gelijk ‘op de koffie gaan’ of vragen of de toren ook hoger kan. Wat zie je de kinderen doen? Wat hoor je ze zeggen? Dit geeft je al heel veel informatie over hun ontwikkeling. We verkennen tijdens de workshop 18 punten om spel op verschillende manieren beter te begrijpen en mogelijk te maken in je klas zodat jij beter in kan schatten wat passend is.

(3) Vroegsignalering ontwikkelingsvoorsprong door Esther Grit

Ga je mee in de wereld van ontwikkelingsvoorsprong bij het jonge kind? Je ontdekt in deze workshop hoe jij kinderen met een voorsprong kunt signaleren in jouw klas, en waarom deze vroegsignalering zo essentieel is voor het verloop van hun schoolcarrière. Wist jij dat veel thuiszitters hoogbegaafd zijn? Door vroegsignalering kunnen we hen passend onderwijs bieden vanaf de kleuterklas! Esther Grit is specialist ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid in haar praktijk KieneKids, waar ze jonge, begaafde kinderen en hun ouders begeleid. Ze is auteur van het boek ‘Mijn kind heeft haast’ en maakt de gelijknamige podcast. Door trainingen en workshops op scholen en in de kinderopvang deelt ze vanuit de theorie én haar ruime ervaring.

(4) Hoe krijg je meer rust in de klas? door Gerrie Eikenaar

Kinderen laten vaak door gedrag of emoties zien dat er iets aan de hand is. Maar het lukt je als leerkracht soms niet om de vinger op de zere plek te leggen. Als leerkracht maak je je dan zorgen, je vraagt je af wat de oorzaak is en hoe je het op kunt lossen. Praktijk ‘t Keerpunt kan hulpmiddelen bieden om te achterhalen wat er aan de hand is. Door middel van spiertesten wordt  ‘gepraat met het lichaam’ van het kind. De eigen wijsheid in het lichaam van het kind geeft haarfijn aan wat het nodig heeft. Bij kinderen die het moeilijk vinden om te verwoorden wat hen bijvoorbeeld zo boos maakt, is de Luisterkind methode een uitkomst. Tijdens de workshop krijgen deelnemers praktische handvatten voor meer rust in de klas.

(5) Het kan vooral ook anders! door Suzanne Thissen

Sinds de komst van de Basisschool (1985) is er een toenemende druk op jonge kinderen en hun begeleiders / leerkrachten om aan de slag te gaan met lezen, schrijven en rekenen. Als leerkracht in het basisonderwijs, heb ik dit de afgelopen 30 jaar zelf ervaren. De geletterdheid wordt al bij kleuters enorm gestimuleerd en tegelijkertijd zien we een maatschappelijk probleem ontstaan: steeds meer kinderen hebben dyslexie, dyscalculie of andere leerstoornissen. Jonge kinderen worden meer en meer ‘lastig gevallen’ door lesjes, waardoor het vrije spel, het natuurlijke leren verstoord wordt. Kinderen leren het meest op een natuurlijke manier, dus door te spelen. Wat wij als volwassenen te doen hebben, is ze hierin faciliteren.

(6) Creatief aan de slag met KLOS-kennis in een modern jasje door Onze Kleuterklas Community – Lida Boonstra

Vouwen, knippen en plakken, vlechten, weven en borduren… Als je de KLOS gevolgd hebt kun je direct met deze vaardigheden aan de slag. Waarschijnlijk heb je nog een KLOS-map vol voorbeelden thuis liggen? Heb je niet de KLOS gevolgd, dan is hier op de opleiding waarschijnlijk weinig aandacht aangegeven. Wil je wel samen met je kleuters vouwen, vlechten, weven en borduren? Ga dan vandaag zelf creatief aan de slag en leg de basis voor je eigen KLOS-map! Volgende week kun je je zelfgemaakte voorbeelden meteen aan je kleuters laten zien.

(7) Bewegingsonderwijs aan kleuters door Hans Stroes (1)

Activiteiten op 3 niveaus aanbieden en in elke les een bobbelbaan!
We gaan stoeien met een aantal thema’s die ervoor zorgen dat elk kind het grootste deel van de les in beweging is en zich optimaal kan ontwikkelen.
De thema’s:
1. Bewegingssituaties op meerdere niveaus aanbieden
2. Bewegingssituaties zo aanbieden zodat kinderen ze zelfstandig kunnen spelen
3. In elke les een bobbelbaan:  Een nieuwe kijk op motorisch leren: kinderen leren meer van bobbelbanen dan van vele andere bewegingssituaties.

(8) Kleuters in beweging op het schoolplein door Hans Stroes (2)

Van schoolpleinanalyse tot het aanbieden van goede bewegingsactiviteiten
‘Buiten’ – in de schoolomgeving – liggen vele mogelijkheden om te bewegen en te spelen. Vaak worden deze niet optimaal benut en wordt er meestal buiten gespeeld binnen een setting waarin kinderen ‘Vrij spelen’. Welke beperkingen geeft dat en welke mogelijkheden liggen er nog meer?  Onderzoek toont aan dat het welzijn van kinderen (en leerkrachten) gebaat is bij vaak/vaker buiten zijn, maar zonder goed aanbod en begeleiding kan het tegenovergestelde gebeuren, een kind dat zich verloren voelt en/of eenzijdig en alleen speelt. Thema’s die aan bod komen:
1. Het belang van spelen en bewegen buiten
2. De randvoorwaarden om prettig te kunnen buitenspelen
3. Schoolpleinanalyse
4. Speel mee met een aantal geweldige bewegingsactiviteiten voor kleuters

(9) Fijne motoriek en voorbereidend schrijven bij kleuters: hoe bied ik een voorwaardenscheppende omgeving aan? door Marjon van Sambeek

Loop jij er ook tegenaan dat steeds meer kinderen onvoldoende fijn motorische vaardigheden en schrijfvoorwaarden verworven hebben als ze naar groep 3 overgaan? Wil je weten waarom het nodig is om hier extra aandacht aan te schenken? Wil je weten wat je er morgen aan kunt doen? Wat zijn die schrijfvoorwaarden precies en hoe ontwikkel je deze? Hoe stimuleer je een goede pengreep en een goede zit- en schrijfhouding bij jonge kinderen? Welke materialen gebruik je in de klas en hoe organiseer je dat waar en wanneer? Wat is een motorcircuit in de klas? Maak je wel of geen schrijfhoek? Wanneer is een kind eigenlijk klaar om te leren schrijven en hoe kun je dat zien? Hoe kun je thematisch werken rondom fijne motoriek en schrijfvoorbereiding? De workshop wordt gegeven door: Marjon van Sambeek heeft als kinderergotherapeut jarenlange ervaring met jonge kinderen met een achterstand in de fijn motorische vaardigheden en handschriftproblemen binnen het regulier en speciaal basisonderwijs. Zij ontwikkelde samen met Hans Stroes het voorbereidende lespakket De Schrijfladder en de vernieuwende handschriftmethode Handiger handschrift.

(10) Benader kinderen vanuit hun eigen ontwikkelingsniveau! door Lieve Swevers & Guy Stevens

Als interne begeleider of zorgleerkracht in Vlaanderen wil ik mijn wetenschappelijk onderbouwd geloof in beweging naar voor brengen. Je hebt in je karakter wel wat rebelsheid nodig om dit blijvend uit te dragen binnen de logge onderwijsstructuur. Onze zorgremediëring gebeurt dus niet stilzittend aan tafels maar met bewegingsopdrachten.
Als leerkracht bewegingsonderwijs op pensioen begeleid ik scholen om geleidelijk aan te transformeren naar een ontwikkelingsgerichte school. Aan de hand van een concreet
tienstappenplan gaat het schoolteam aan de slag om kinderen te benaderen vanuit hun eigen ontwikkelingsniveau en niet vanuit het gewenste product.

(11) De kracht van Poppenspel door Anke van Vliet-Zwiers

In kleutergroepen liggen poppen vaak ongebruikt in de kast. Je wil wel, maar komt er niet toe of je weet niet goed hoe. Jammer, want kinderen praten vrijer tegen een pop, ook als hun taalontwikkeling vertraagt verloopt, ze verlegen zijn of angstig. Een pop kan een houvast zijn voor kinderen. Door een kringgesprek samen met een pop te voeren, een activiteit of thema te introduceren, of de dag af te sluiten, is de betrokkenheid van de kinderen hoger, vertellen kinderen veel en hebben ze meer plezier. Tijdens de interactieve speelse workshop, van Anke van Vliet-Zwiers van kleinschalig poppentheater Popcontact, krijg je een indruk welke verschillende soorten poppen en poppenspel er bestaan en hoe je een pop tot leven wekt. Ook gaan we in gesprek over hoe je poppenspel kan inzetten in je groep.