(9) Fijne motoriek en voorbereidend schrijven bij kleuters: hoe bied ik een voorwaardenscheppende omgeving aan? door Marjon van Sambeek
Loop jij er ook tegenaan dat steeds meer kinderen onvoldoende fijn motorische vaardigheden en schrijfvoorwaarden verworven hebben als ze naar groep 3 overgaan? Wil je weten waarom het nodig is om hier extra aandacht aan te schenken? Wil je weten wat je er morgen aan kunt doen? Wat zijn die schrijfvoorwaarden precies en hoe ontwikkel je deze? Hoe stimuleer je een goede pengreep en een goede zit- en schrijfhouding bij jonge kinderen? Welke materialen gebruik je in de klas en hoe organiseer je dat waar en wanneer? Wat is een motorcircuit in de klas? Maak je wel of geen schrijfhoek? Wanneer is een kind eigenlijk klaar om te leren schrijven en hoe kun je dat zien? Hoe kun je thematisch werken rondom fijne motoriek en schrijfvoorbereiding? De workshop wordt gegeven door: Marjon van Sambeek heeft als kinderergotherapeut jarenlange ervaring met jonge kinderen met een achterstand in de fijn motorische vaardigheden en handschriftproblemen binnen het regulier en speciaal basisonderwijs. Zij ontwikkelde samen met Hans Stroes het voorbereidende lespakket De Schrijfladder en de vernieuwende handschriftmethode Handiger handschrift.
Dit is de negende van de 11 workshops waaruit gekozen kan worden…
Houd dus de website (en social media) in de gaten voor meer informatie!
Nog niet aangemeld?