Beste ……. ,

We schrijven je over het project Ontwikkelingvolgend en Voorwaardenscheppend Onderwijs (OVO), de Tweede Kamer en jouw bijdrage daaraan van dit ogenblik.

De Tweede Kamer en het OVO-project

Het OVO-project hebben we kort uiteengezet in een schrijven van 9 maart 2024; de kern staat in de onderdelen ‘Opzet’ en ‘Betrokkenheid van de WSK’.
Op 18 november hielden we een online bijeenkomst over het OVO-project.

Over het OVO-project hebben we met het Ministerie van OCW drie gesprekken gehad. Om verder te kunnen gaan, wil het Ministerie (en dus feitelijk de regering) weten of de Tweede Kamer behoefte heeft aan verwerkelijking van het project.

Daarom hebben we op 7 november aan alle Kamerleden met basisonderwijs in portefeuille een brief geschreven met het verzoek om het OVO-project te mogen uiteenzetten.

Voorstel om Kamerleden aan te schrijven

We stellen je voor om zo veel mogelijk Kamerleden, liefst alle vijftien, te verzoeken ons verzoek te honoreren.

De namen van de betreffende Kamerleden en hun e-adressen staan hieronder.

Het lijkt ons verstandig om in het kort deze drie punten in je brief op te nemen:

  • Dat je kennis hebt genomen van de brief van 7 november (Lida, hier nogmaals laten doorklikken).
  • Wat volgens jou het belang van het OVO-project is voor het kleuteronderwijs.
  • Dat je hoopt dat het Kamerlid in het belang van het (kleuter)onderwijs positief op ons verzoek zal ingaan.

Hieronder staat een voorbeeldbrief waardoor je je kunt laten inspireren.

Misschien wil je de Kamerleden uitvoeriger schrijven, bijvoorbeeld over je eigen situatie of over je kijk op de onderwijscrisis die zich aan het verdiepen is. Dat kan uiteraard. We geven je in overweging om dat in een bijlage te doen, bijvoorbeeld bij jouw kijk op het belang van het OVO-project voor het kleuteronderwijs.

Samen en alleen samen gaan we kleuteronderwijs op het niveau van de kleuter herstellen!

Bedankt voor je bijdrage!

 

Met vriendelijke groeten,

de kerngroep van de WSK

 

P.S.1. Een oud-Kamerlid die basisonderwijs in portefeuille heeft gehad, denkt met ons mee over de verwerkelijking van het OVO-project.
P.S.2. Zet je de kerngroep in de (b)cc (kerngroep@wsk-kleuteronderwijs.nl) ?

= = = = =

Namen en e-adressen van de Kamerleden met basisonderwijs in portefeuille – in volgorde van fractiegrootte

PVV: Nico Uppelschoten; n.uppelschoten@tweedekamer.nl
GroenLinks-PvdA: Luc Stultiens; l.stultiens@tweedekamer.nl
VVD: Arend Kisteman; a.kisteman@tweedekamer.nl
NSC: Rosanne Hertzberger; r.hertzberger@tweedekamer.nl
D66: Ilana Rooderkerk; i.rooderkerk@tweedekamer.nl
BBB: Claudia van Zanten; c.vzanten@tweedekamer.nl
CDA: Harmen Krul; h.krul@tweedekamer.nl
SP: Sandra Beckerman; s.beckerman@tweedekamer.nl
DENK: Dogukan Ergin; d.ergin@tweedekamer.nl
PvdD: Ines Kostic; ines.kostic@tweedekamer.nl
FvD: Pepijn van Houwelingen; p.vhouwelingen@tweedekamer.nl
SGP: Chris Stoffer; c.stoffer@tweedekamer.nl
CU: Don Ceder; d.ceder@tweedekamer.nl
Volt: Laurens Dassen; l.dassen@tweedekamer.nl
JA21: Joost Eerdmans; b.eerdmans@tweedekamer.nl

……..

Voorbeeldbrief

 

Geachte heer/mevrouw ….. (naam Kamerlid),

Op 7 november heeft u van de kerngroep van de WSK een verzoek gehad om het project ‘Ontwikkelingvolgend en Voorwaardenscheppend Onderwijs’ (OVO) bij u in te leiden. Ik ken die brief en ondersteun hun verzoek van harte.

Ik ben kleuterleerkracht en vind het OVO-project heel noodzakelijk. Ik hoop daarom dat u het verzoek positief zult benaderen, vooral ook in het belang van het (kleuter)onderwijs en in het belang van de oplossing van de onderwijscrisis.

Met vriendelijke groeten,

….. (jouw naam)

P.S. (of een noot of een bijlage) …… schrijf hier kort iets over je eigen ervaringen als leerkracht, als je dat wilt – allemaal om je eigenlijke brief te ondersteunen ……