Na jaren gewerkt te hebben in het kleuteronderwijs, is Thea nu orthopedagoog. In haar praktijk komt ze regelmatig zaken tegen die haar tegen de borst stuiten, want kleuters gaan haar nog steeds erg aan het hart. Ze noemt enkele voorbeelden:
- het testen en toetsen, kleuters krijgen haast geen kans om zich te “bewijzen ‘. Vaak worden zij al vroeg in een hokje geplaatst.
- het ervarend leren is op de achtergrond geraakt.
- veel leren vanuit het platte vlak.
- de waarde van het spelend leren wordt nauwelijks meer gezien.
- leren vanaf de computer. Dit is weer voornamelijk vanuit het platte vlak.
- didactiek heeft voorrang gekregen bij leerkrachten, terwijl het pedagogisch aspect naar de achtergrond is geraakt.
- grote druk van bovenaf om alles te moeten registreren.
- weinig kennis bij leerkrachten over deze specifieke leeftijdsgroep, doordat de opleiding geen 2 leeftijdsjaren beslaat, maar 8. Leerkrachten moeten maar deskundig zijn op al die 8 leerjaren, dit is een onmogelijke opgave. Daardoor is er geen verdieping meer mogelijk en kunnen ze op al de 8 leerjaren worden ingezet. Dit gaat me te ver. Je krijgt daardoor geen specialisten meer.