Ingrid heeft onderzoek gedaan naar de volgende vraag: “Op welke competenties heeft de leerkracht die werkt met de groepen 1 en 2, of wellicht zal gaan werken, behoefte zichzelf te bekwamen?” Naast een aantal eindconclusies, doet ze aanbevelingen aan scholen, lerarenopleiding en inspectie. De conclusie met betrekking tot de PABO is interessant voor dit zwartboek:
“Opleiding leerkracht in beginsel onvoldoende ten aanzien van de vakinhoudelijke en didactische competenties.
Na ruim 27 jaar basisonderwijs moet ik na mijn onderzoek helaas concluderen dat de meeste vakinhoudelijke en de didactische competenties die nodig zijn om goed onderwijs te geven aan het jonge kind nog steeds onvoldoende aanwezig zijn bij leerkrachten met een PABO opleiding. De opleiding van de door mij onderzochte leerkrachten met een PA opleiding, de PABO opleiding, de PABO opleiding met specialisme oudere kind en de PABO opleiding met specialisme jonge kind, is in beginsel onvoldoende om een goede startbekwame leerkracht te zijn voor de groepen 1 en 2 wat betreft de vakinhoudelijke en didactische competenties.
Leerkrachten geven dit zelf ook vaak aan. De leerkrachten met een KLOS opleiding hebben nauwelijks of niet de behoefte om de vakinhoudelijke en de didactische competenties te verbeteren. Om het verschil aan te geven: leerkrachten met een PABO opleiding specialisme jonge kind hebben bijna 7 x meer de vakinhoudelijke en de didactische competenties gekozen dan de leerkrachten met een KLOS opleiding. Deze conclusie komt ook overeen met mijn literatuuronderzoek.”