Steun jij de doelstellingen van de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs? Bekijk hier onze doelstellingen en word lid!

Archief

Competenties leerkracht groep 1/2 onvoldoende? (42)

Ingrid heeft onderzoek gedaan naar de volgende vraag: “Op welke competenties heeft de leerkracht die werkt met de groepen 1 en 2, of wellicht zal gaan werken, behoefte zichzelf te bekwamen?” Naast een aantal eindconclusies, doet ze aanbevelingen aan scholen, lerarenopleiding en inspectie. De conclusie met betrekking tot de PABO is interessant voor dit zwartboek:

“Opleiding leerkracht in beginsel onvoldoende ten aanzien van de vakinhoudelijke en didactische competenties.

Na ruim 27 jaar basisonderwijs moet ik na mijn onderzoek helaas concluderen dat de meeste vakinhoudelijke en de didactische competenties die nodig zijn om goed onderwijs te geven aan het jonge kind nog steeds onvoldoende aanwezig zijn bij leerkrachten met een PABO opleiding. De opleiding van de door mij onderzochte leerkrachten met een PA opleiding, de PABO opleiding, de PABO opleiding met specialisme oudere kind en de PABO opleiding met specialisme jonge kind, is in beginsel onvoldoende om een goede startbekwame leerkracht te zijn voor de groepen 1 en 2 wat betreft de vakinhoudelijke en didactische competenties.

Leerkrachten geven dit zelf ook vaak aan. De leerkrachten met een KLOS opleiding hebben nauwelijks of niet de behoefte om de vakinhoudelijke en de didactische competenties te verbeteren. Om het verschil aan te geven: leerkrachten met een PABO opleiding specialisme jonge kind hebben bijna 7 x meer de vakinhoudelijke en de didactische competenties gekozen dan de leerkrachten met een KLOS opleiding. Deze conclusie komt ook overeen met mijn literatuuronderzoek.”

 

Related posts
Archief

WSK Symposium 2024

Archief

Wachtwoord ledensite WSK vergeten?

Archief

Aanmelden als steunlid WSK-kleuteronderwijs

Archief

Herstellen van een goede opleiding voor het onderwijs aan kleuters (3)

Klik HIER en word (steun-)lid van de WSK en
blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *