Pleidooi voor terugkeer in onderwijs van kleuterfase
Bericht uit AD van 9 april 2013
Steun jij de doelstellingen van de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs? Bekijk hier onze doelstellingen en word lid!
Pleidooi voor terugkeer in onderwijs van kleuterfase
Bericht uit AD van 9 april 2013
Wat ben ik blij dat we in Zweden zijn gaan wonen! Hier gaan kinderen van 1 tot 6 jaar naar de kinderopvang, hier spelen ze. Als ze 6 zijn gaan ze naar het ‘voorschoolsejaar’. Daar spelen en leren ze. Ze krijgen alle ruimte om zich te ontwikkelen, in hun eigen tempo. Ze zitten op de kinderopvang, in één klas met 22 kinderen en 4 vaste begeleidsters. Ze kunnen in 6 verschillende ruimtes spelen. De leidsters kunnen de kinderen zien, door over halfhoge muurtjes te kijken. Laat ze alsjeblieft spelen. Te vroeg leren is contraproductief.
Laat de kleuter weer kleuter zijn en laat de juf weer geloven in haar eigen creativiteit om de kinderen uit te dagen in plaats van slaafs voorgeprogrammeerde lessen te volgen.
Een lettermuur maakt kinderen niet taalgevoeliger.
Als moeder van twee kinderen waarvan een nog kleutert, ben ik het eens met de woorden van Hermien. En het krantenstuk, dar kan ik me grotendeels in vinden. Door de jaren heen paste ik me aan mopperde wat op het hoog eisende onderwijs en trok idd best wat uit de kast om mijn kinderen te helpen.
Echt ontspannen herinner ik mijn eigen kleutertijd…maar wat zullen zij zich herinneren? De gedachte dat voorkennis van cijfers en letters voordeel biedt in groep 3 is bij mijn oudste niet bewezen. MIjn jongste zou misschien nog een jaar moeten kleuteren om aan de voorwaarden te voldoen. Maar bij beiden zie je dat naarmate de 6 nadert, de instellingen en interesses veranderen. Volgens mij zijn die hersentjes er dan ook gewoon ongeveer pas aan toe. Bovendien, wat is er mis met mij, met ons? Die nog wel mochten kleuteren, leerde samen spelen en genieten, die mocht ervaren op diverse manieren?
Volgens mij is er niets mis! Ik gun het elke kleuter.