Ze komt in mijn praktijk en is 5 jaar. Ze gaat niet graag naar school: ‘Op school is het alleen fijn als ik mag spelen, maar dat doen we bijna niet. Meestal moet ik werkjes maken aan een tafeltje’.
Mijn KLEUTERjufhart (want dat ben ik van lang geweest) breekt. Zo jong en dan al klaar met het schoolsysteem.
Als ik een week later in de klas ga kijken zie ik tot mijn schrik geen hoeken in de klas. Die zijn op de gang… de kinderen mogen er heel af en toe spelen, want er moet geleerd worden! Werkjes maken in het platte vlak aan een tafeltje. (werkbladen en voorgemaakte tekeningen) en veel in de kring zitten en luisteren.
Tijdens de speelsessies meldt het meisje terloops dat je niet naar school hoeft als je slim bent …. en slim is ze, maar zo voelt ze zich niet! Wat is er aan de hand in het kleuteronderwijs?
Ik ben blij dat er mensen zijn die van binnenuit aan de bel trekken en ik sluit me daar graag bij aan! Laat de know-how over jonge kinderen niet verloren gaan! En geef het jonge kind zijn eigen leermanier terug: namelijk SPELEN!!!
mijn zoon heeft sinds kort de diagnose adhd. volgens de psych wordt het niet naar school willen bij hem veroorzaakt door het moeten… haar advies… tot aan de zomervakantie lekker laten spelen!
Jammer , dat veel kennis is weggelekt uit het kleuteronderwijs, doordat deze ervaren mensen of afhaken , of met pensioen zijn. Fijn om te weten , dat ik als kleuterjuf met 28 jaar verantwoordelijkheid voor een kleutergroep gelijkgestemden tegenkom!! Het lijkt wel of je als leerkracht bij kleuters tegen een muur aan loopt, als je aan geeft dat kleuters momenteel worden ontkent in hun zijn!! Toch wil ik niet opgeven en er het beste van maken !
Als vader van 4 kinderen vind ik het heel erg belangrijk dat kinderen leren vaardigheden ontwikkelen en zich ontwikkelen.
Motoriek zowel grof als fijn, sociale vaardigheden, omgang met tegenslagen en teleurstellingen, basis begrippen zoals het tellen hoeveelheden en tijdsbesef, het verschil kennen tussen fantasie en realiteit.
Het fantastische is nu dat kinderen daar zelf een leer-systeem voor hebben uitgevonden dat “spelen” heet en dat ze al deze vaardigheden in een beschermde omgeving laat ontwikkelen.
Ik ben daarom dan ook heel erg blij met de insteek van de vrije-school die nog uitgaat van een kleuterklas waar de kinderen veel spelen, zowel in de vorm van vrij spel als toneelspel als groeps-spel. hier wordt gekeken naar de ontwikkeling van het kind voordat hij begint aan de eerste klas. Pas als een kind schoolrijp is en natuurlijke interesse begint te ontwikkelen naar schools leren stroomt hij door.
Sluit me er volledig bij aan. Komend schooljaar nog maar één kleutergroep. Hopelijk mag ik blijven, al 13 jaar lang specialiseerde ik me in spelbegeleiding! SBO