Ook deze ervaren leerkracht van groep 1 en 2 blijft liever anoniem. Ze voelt zich als het ware door Cito aangestuurd.
“Geen goede resultaten, dan word je op het matje geroepen. D en E scores worden je werksituatie. Al jaren heb ik aangegeven dat de lesstof centraal staat en niet het kind. Ik vrees ‐ gefrustreerd‐ dat we roependen zijn in de woestijn. Ik denk dat je zolang je werkzaam bent in het onderwijs, je aan de opgegeven regels moet houden en met de stroom mee moet. Het heeft ons op school bijna 4 jaar gekost om de kleuters weer handmatig de toetsen te laten maken in plaats van met de computer. Uiteindelijk waren de slechte scores de reden om weer handmatig te mogen gaan afnemen en niet de argumenten van de leerkrachten onderbouw! Ik hoop dat het echt anders mag worden voor alle jonge kinderen die nu een volwassene in zakformaat moeten worden. Ik hoop op een revolutie in denken. Echter worden de oude kleuterleerkrachten niet zo serieus genomen. En de jongeren hebben niet dit invoelend vermogen. Het is een andere tijd….”
Ik begrijp niet goed waarnaar het woord ‘dit’ verwijst in de zin over het invoelend vermogen van de jongere generatie. Als 40-er weet ik niet tot welke generatie ik behoor in dit verhaal, maar het invoelend vermogen van mensen lijkt me niet generatiegebonden.
Ik lees een hoop frustratie en die begrijp ik als kleuterjuf helemaal. Ik ben echter geen ‘echte’. Ik heb nl. de PABO gedaan, weinig keus aangezien de KLOS al lang niet meer bestaat. Voor sommige ‘KLOSjuffen’ kun je dan bij voorbaat al geen echte goede kleuterjuf zijn.
Naar mijn idee zouden we heel veel overeenkomsten kunnen vinden tussen wat ‘oude’ en ‘nieuwe’ generatie leerkrachten belangrijk vinden. Dat er verschil in opleiding is weten we nou wel! Dat draagt niets bij aan de discussie en levert niemand iets op. Zeker de kleuter niet. Natuurlijk moet er wat gedaan worden aan de opleiding voor kleuteronderwijs. Denk niet dat veel mensen op de werkvloer het daar niet mee eens zijn.
Laat iedere kleuterjuf, jong of oud de krachten bundelen en praten over wat we belangrijk vinden. En kijk ook naar wat wel goed is in het onderwijs van nu, het is niet alleen maar slecht. Ik heb in de opleiding en op mijn stagescholen juist heel erg meegekregen vanuit het kind te werken. Volgens mij hoeven alle discussies niet zo zwart-wit te zijn als mensen moeite doen elkaars standpunten te begrijpen.
Hoi,
Ik heb vernomen dat de cito eindelijk een toets aan het ontwikkelen is waarbij concreet materiaal gebruikt wordt. Zou een hele vooruitgang zijn. Gelukkig toetsen we op mijn school de groep 1 kinderen niet! Volgens de onderwijsinspectie moet er 1 x per kleuterperiode een toets afgenomen worden, dus we leggen dit onszelf ook een beetje op.