Steun jij de doelstellingen van de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs? Bekijk hier onze doelstellingen en word lid!

Archief

De kinderen worden er gedrild. (94)

Volgens Linda worden de kinderen op haar school gedrild. Bovendien sluiten de toetsen niet aan bij de belevingswereld van deze kinderen, die voornamelijk van allochtone afkomst zijn.

“Ik werk als docent in een wijk aan de rand van Den Haag‐Zuid, waar ik, geheel tegen mijn gevoel in van wat goed is, moet werken met kleuters en één dag groep 3. De kinderen worden er gedrild.
Moeten zich strak conformeren aan regels als elke keer op een vaste plek in de rij staan. Wachten voor die deur, wachten voor die streep, wachten voor de volgende streep. Elke les moet ik op papier zetten en in de klas zichtbaar maken met een geformuleerd kinddoel. Al kan geen van de kinderen dit lezen…

Huilende kinderen aan de Cito‐toets is voor mij geen vreemde situatie. Vragen en illustraties die niet aansluiten bij de belevingswereld van deze kinderen… De meeste gezinnen hebben thuis geen eettafel, geen huisdieren, zien hun moeder gehuld in grote gewaden, en toch moeten zij vragen beantwoorden als: ‘waar zie je tafeldekken?’, ‘waar zie je de hond uitlaten?’ en ‘waar zie je een bikini?’.

Wij moeten de kleuters de letters en klanken aanbieden. Ze moeten 3 keer in de week verplicht werken en daarbij nog verplicht een werkblad maken. En dan is de overgang van groep 2 naar 3 nog heeeel groot. De groepen zijn daarnaast stampvol. In groep 3 is geen plek voor nog een speelhoekje. Geen assistentie om goed gedifferentieerd te kunnen werken. En het lijkt alsof er steeds meer docenten zijn die geen enkel ander idee hebben dan deze manier van werken. In de kleutergroep ben ik constant bezig met observaties en lijstjes invullen van het leerlingvolgsysteem. Aan het bieden van spelbegeleiding kom ik niet toe. Ik ben al blij als ik tijd heb om met een groepje kinderen te werken, die anders zouden uitvallen binnen het ‘eisenpakket’ waar ze aan moeten voldoen.

Mijn dochter zit gelukkig op een andere school in Den Haag. Daar hebben ze wel oog en gevoel voor de eigenheid van elk kind en mogen de kinderen ook kind zijn. Daar wordt een groep gesplitst, waardoor er de mogelijkheid ontstaat om kindgericht te werken. De andere helft heeft dan gym of kan onder begeleiding bijv. een spelactiviteit kiezen. Tijdens spel wordt er ook geleerd én ontwikkelen kinderen sociale vaardigheden. Verschillende intelligentiegebieden worden daarbij aangesproken en ontwikkeld.
Maar ik weet uit ervaring dat deze school inmiddels zeer uniek is in onderwijsland.”

42013-06-16-kind-5

 

 

Related posts
Archief

WSK Symposium 2024

Archief

Wachtwoord ledensite WSK vergeten?

Archief

Aanmelden als steunlid WSK-kleuteronderwijs

Archief

Herstellen van een goede opleiding voor het onderwijs aan kleuters (3)

Klik HIER en word (steun-)lid van de WSK en
blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *