Gestandaardiseerde nationale examens op scholen in Israël doen meer kwaad dan goed. Dat zegt de Israëlische minister van Educatie Shai Piron. Vanaf komend schooljaar gaat er een streep door de bestaande nationale testmethoden in Israël. Volgens de onderwijsminister legt de huidige testmethode een te grote druk op studenten. Bovendien zou het demotiverend werken voor docenten. Piron benadrukt dat een gestandaardiseerde testmethode zal blijven bestaan. Een aanpassing is volgens hem echter onvermijdelijk. In Israël wordt de gestandaardiseerde test om de twee jaar afgenomen in zowel het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs. Naast een landelijke test kennen scholen in Israël hun eigen onafhankelijke toetsen. De afgelopen jaren is de tendens ontstaan testresultaten steeds vaker openbaar te maken. Volgens minister Piron heeft dat ertoe geleid dat scholen zich onder druk gezet voelen. mindere testresultaten zijn immers slecht voor het imago, is de vrees. Om imagoschade te voorkomen, hebben veel scholen zich als gekken gestort op de voorbereiding van de landelijke toets. Keerzijde daarvan is dat aan het eigenlijke lesprogramma minder tijd wordt besteed. Amnon Rabinovich, docent aan een middelbare school in Jerusalem, is blij met het besluit. Hij verwacht dat er nu meer tijd overblijft om dieper op de lesstof in te gaan. ‘Voorheen was dat onmogelijk vanwege de voorbereiding op de landelijke toets’.