Steun jij de doelstellingen van de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs? Bekijk hier onze doelstellingen en word lid!

ArchiefOVO

ABC-WSK: Kleuter

Een kleuter is een kind dat op een bepaald ontwikkelingsdomeinop een kenmerkende wijze reageert; zie ‘ontwikkelingsdomein’.

Voorbeeld 1. Als een kind de lettertekens reproduceert, met spiegelingen (Ǝ, Ƨ enzovoort) en/of letterverwisselingen (BARM voor /bram/ of ‘BRAM’), is het op het domein ‘schrijven’ een kleuter.
Voorbeeld 2. Als een kind wel van 1 tot 20 of 30 kan tellen, maar niet uit zichzelf terug kan tellen van 20 of 30 tot 1, is het op het domein ’tellen en rekenen’ een kleuter.
Voorbeeld 3. Als een kind een schoorsteen op een schuin dak loodrecht op dat dak tekent of een boom of lantarenpaal loodrecht op de helling van een berg, is het op het domein ‘ruimtebesef’ een kleuter.

Deze drie kenmerkende reacties worden verklaard met ‘onomkeerbare abstract-logische verbanden’; zie ‘abstract-logische verbanden’ en ‘onomkeerbaarheid’.

Al met al is een kind op een bepaald ontwikkelingsdomein een kleuter als het daarop functioneert en reageert met onomkeerbare abstract-logische verbanden.
Een kleuter is dus niet een kind dat in groep 1 of groep 2 van het basisonderwijs zit en niet een kind dat een bepaalde kalenderleeftijd heeft (bijvoorbeeld ’tussen 4;5 jaar en 6;5 jaar).

abc-wsk-01

Related posts
NieuwsOVOWSK-nieuws

Link naar de brief van 7 november aan kamerleden

NieuwsOVOWerkgroepWSK-nieuws

Webinar 18 november - Onderwijscrisis oplossen

NieuwsOVOWerkgroepWSK-nieuws

Podcast ‘De ontwikkeling van het jonge kind’

OVOWerkgroepWSK-nieuws

Kleuters worden in hun psychologische ontwikkeling gevolgd en niet getest

Klik HIER en word (steun-)lid van de WSK en
blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *