Bekijk onderstaande video van De Monitor van KRO/NCRV
Juf Astrid moet het (kleuter-)onderwijs verlaten, omdat zij haar kleuters niet wil verplichten om met methode Kleuterplein te werken.
Klik hier voor de video
Op 21 februari wordt er een uitzending op de televisie aan besteed. Die uitzending mag je natuurlijk ook niet missen.
Ook de WSK Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs gaat er vanuit dat de Kleuter geen schoolkind is.
Nog geen lid van de WSK (Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs). KLIK HIER OM JE (GRATIS) AAN TE MELDEN
Meld je dan snel aan! Samen kunnen we meer doen om onze kleuters van vandaag te helpen om KLEUTER te zijn.
Marjolein Spithoven liked this on Facebook.
Ik zie een methode als een prima leidraad maar blijf als leerkracht alert op wat bij de kinderen speelt en waar ze behoefte aan hebben. Volgens mij moet je een methode in de kleuterklas niet letterlijk nemen maar er uitpikken wat voor jou leerlingen op dat moment relevant is. Het is een aanvulling op je eigen kennis en verrijkt het lesaanbod.
Zo gebruiken wij hem ook.
Hier ben ik het helemaal mee eens!
Dat geldt niet alleen voor kleuters maar voor alle kinderen en alle groepen in een basisschool. De leerkracht is de sleutel of belangrijkste schakel tussen behoeften van kinderen, betrokkenheid, betekenisvolle situaties en de bedoelingen die het onderwijs hen kan bieden. Nooit een methode slaafs volgen, dat doet geen recht aan kinderen maar ook niet aan het vak dat wij als leerkrachten uitoefenen.
Jij scheert nu ook iedereen over één kam….op mijn school geen methode, maar kleuters goed observeren, volgen en op basis daarvan een rijke leeromgeving maken.
Jeannette Brethouwer liked this on Facebook.
Gerrie Alta-Franckena liked this on Facebook.