Jarenlang is er in deze blog op gewezen: het door de onderwijsinspectie beoordelen van de resultaten op de LVS-toetsen levert zeer kwalijke effecten op.
(zie o.a. hier)Basisscholen verlegden het doel
(zie o.a. hier)Basisscholen verlegden het doel
De resultaten waren niet meer bestemd voor het oorspronkelijke eigen gebruik (zijn we geslaagd in wat we beogen, wat is onze positie t.o.v. de landelijke landelijke norm), maar werden ‘verantwoordingsmateriaal’ voor de inspectie. En de resultaten moesten er natuurlijk zo goed mogelijk uitzien, want ze werden vergeleken met de normen van de inspectie en je wilde als school natuurlijk geen ‘gedonder’.
‘Teaching to the test’ was een van de ongewenste effecten om van de ‘normvervaging’ maar te zwijgen. Scholen die oefenden voor de toets, waren in het voordeel en dikwijls bleef het niet bij oefenen alleen (zie: Gesjoemel …).
‘Teaching to the test’ was een van de ongewenste effecten om van de ‘normvervaging’ maar te zwijgen. Scholen die oefenden voor de toets, waren in het voordeel en dikwijls bleef het niet bij oefenen alleen (zie: Gesjoemel …).
De inspectie ziet nu in dat een en ander heeft geleid tot ongewenste praktijken en gooit het roer om!
bron: testen-en-toetsen.blogspot.nl
Astrid Schoonhoven liked this on Facebook.
Corine Teuben-Sloots liked this on Facebook.
Monique Steegs liked this on Facebook.
Lucy Samsen-Buit liked this on Facebook.
Marjon Busch liked this on Facebook.