Als docent en directeur van Instituut Kind in Beeld, een landelijke onderwijsorganisatie van docenten en orthopedagogen, wil ik benadrukken dat ik de onderstaande brief van WSK ondersteun. De toekomst van jonge kinderen (en dus van ons land) staat op het spel.
Ik ben vanaf 1979 docent, gespecialiseerd in lezen en heb vele taal- en leesmethoden helpen ontwikkelen. Het huidige leesonderwijs heeft een uitval van 30% (zie rapport Kees Vernooy). Dit komt niet omdat jeugd slechter is gaan leren/lezen. Dit komt, omdat we te vroeg beginnen met het visuele leesonderwijs en de basisvoorwaarden overslaan: bewegen, rijmen, luisteren naar klanken en vooral wachten tot het kleuterbrein toe is aan het echte lezen. Er zitten (door de leeftijdsgrens verlaging) te veel kinderen in groep 3 die MOETEN lezen en rekenen, terwijl ze daar nog niet aan toe zijn. Trekken aan gras, doet het gras niet sneller groeien: je kweekt op deze manier problemen en vooral veel frustratie bij kinderen. Docenten in groep 3 zitten met een groot aantal `uitvallers` en dat kost uiteindelijk veel meer geld aan extra begeleiding. Dat steeds meer ervaren docenten het onderwijs verlaten om in een eigen praktijk kinderen op de juiste manier te leren leren en weer `recht te trekken` is verontrustend. Niet alleen omdat we zo kinderen van rijke ouders een voorsprong geven, maar ook omdat we talenten verliezen. Het onderwijs dept achteraf het bloeden, terwijl de oorzaak niet wordt aangepakt.
Ik hoop dat u en uw collega`s hier gericht iets aan kunnen doen, zodat we onze jeugd (en ons land) een toekomst geven.
Hartelijke groeten,
Marion van de Coolwijk
info@kindinbeeld.nl
Fijn om dit soort berichten, meningen en onderzoeksresultaten te horen; Ik deel de zorg al heel lang. Helaas heb ik er niets mee kunnen doen op mijn school
Zo waar!!
Nicky Keurentjes liked this on Facebook.
Vicky Koopmanschap liked this on Facebook.
Janet Temming-Berenschot liked this on Facebook.