Geachte leden van de Vaste Commissie OCW – po
Steeds meer maak ik me zorgen over het kleuteronderwijs in Nederland.
De kleuter is sinds de invoering van de basisschool steeds meer in de verdrukking gekomen.
Er wordt van de kleuter te veel verwacht, waar zij in ontwikkeling nog niet aan toe zijn.
Een kleuter is géén schoolkind. Een kleuter moet ervaring opdoen en dat kan, tijdens het spelen.
De ervaring die de kleuter tijdens het spel op doet, is noodzakelijk voor het begrijpen/verwerken van rekenen, taal, geschiedenis, aardrijkskunde, biologie etc. als het kind groter is.
De laatste jaren worden er allerlei eisen, einddoelen aan de kleuter gesteld die niet passen bij een kleuter.
Het inoefenen van letterkennis, getalherkenning, terug tellen enz. enz. neemt veel tijd in beslag, omdat veel kleuters er nog niet aan toe zijn. Dit heeft te maken met rijping.
Wel kunnen zij tijdens spel ervaring opdoen met getallen en de ruimtelijke ervaring uitbreiden om de letters te kunnen onderscheiden. Met deze ervaring zullen zij in groep 3 het lezen en rekenen sneller oppakken.
Bijzonder geschokt was ik ook, toen de leeftijd om door te moeten naar groep 3 ineens met 3 maanden werd vervroegd.
Is er dan helemaal geen overleg geweest met ervaringsdeskundigen?
Nog meer kleuters dan voor die verschuiving, zijn nu niet toe aan groep 3. Moeten wij de ouders vertellen dat hun kind in de kleutergroep moet blijven omdat er iets mee aan de hand is?
Nee, veel van deze kinderen zijn, te jong, nog niet schoolrijp. Zijn niet toe aan groep 3. Niet omdat ze dom zijn, maar omdat hun ontwikkeling nog niet zover is. Rijping is een groeiproces, dat laat zich niet versnellen. Als leerkracht moet je observeren hoever een kind is, dan weet je ook wat je dat kind moet bieden
Het echte kleuteronderwijs moet terug komen, daar heeft een kleuter recht op.
Ik pleit voor:
= Meer aandacht binnen de PABO voor het goed lesgeven aan kleuters.
= Laat de kleuter spelenderwijs, de wereld verkennen en daardoor leren.
= Vertrouw op deskundigheid zonder overtollige administratie, die tijd kan een goede leerkracht beter besteden, aan de voorbereiding van een uitdagende leeromgeving.
= Geen leeftijd verbinden aan de overgang naar groep 3, maar kijken naar het kind. Is het kind schoolrijp.
= Luister a.u.b. naar de mensen die in de kleuterklas lesgeven.
Met vriendelijke groet,
een bezorgde KLOSSER.
RM Fokke-Olthof
kleuterjuf van 32 kleuters,