Betreft: Kleuteronderwijs
Mijn dochter ging in 2002 naar het basisonderwijs. Ik ben zelf opgeleid tot kleuterleidster en ging bij de opvoeding uit van ontwikkelingspsychologie meegekregen vanuit de opleiding. Daarbij stond de belevingswereld en de daarbij behorende kleuterkenmerken centraal.
Na een half jaar kwamen er uit de school paniekreacties t.a.v. het functioneren. Grote zorgen aangaande motoriek, spraak, korte termijngeheugen en sociale-emotionele ontwikkeling. Mijn man en ik werden onder grote druk gezet. Binnen school heerste 8 jaar lang een collectief wantrouwen, onze dochter zou nooit een hoogvlieger worden.
Op de middelbare school waren de leerkrachten positief.Vorig jaar haalde mijn dochter de HAVO. Cijfers: Nederlands 7, Engels 7, geschiedenis 8, Frans 7, aardrijkskunde 6, Duits 6, maatschappijwetenschappen 8 en maatschappijleer 8. Voor Engels had ze gemiddeld een 9,8 voor woordjes. Het hoogste van alle havisten dat jaar, over kortetermijngeheugen gesproken!!!
Herinner me een uitspraak van premier Rutte van enige tijd geleden: ‘Tegenwoordig zijn er meer kinderen waar wat mis mee is dan niet.’
WSK-lid en dochter
Er worden zó ‘makkelijk’ en snel allerlei etiketjes geplakt. Want dan is het hanteerbaar, dan kan je het tenmiste in een hokje stoppen. Dan kan er ook snel een map of boek uit de kast worden getrokken om te weten te komen hoe er mee om moet worden gegaan. Dit alles omdat de meesten niet de tijd (durven) nemen om elk kind zichzelf te laten zijn, te laten worden en de eigen unieke ontwikkelingslijn te laten volgen !
Hermien Harbers-Kamphuis liked this on Facebook.
Anneke Sieswerda Stremler liked this on Facebook.
Annemarie Jong liked this on Facebook.
Marjel Alzer liked this on Facebook.