Betreft: Kleuteronderwijs
Mijn dochter ging in 2002 naar het basisonderwijs. Ik ben zelf opgeleid tot kleuterleidster en ging bij de opvoeding uit van ontwikkelingspsychologie meegekregen vanuit de opleiding. Daarbij stond de belevingswereld en de daarbij behorende kleuterkenmerken centraal.
Na een half jaar kwamen er uit de school paniekreacties t.a.v. het functioneren. Grote zorgen aangaande motoriek, spraak, korte termijngeheugen en sociale-emotionele ontwikkeling. Mijn man en ik werden onder grote druk gezet. Binnen school heerste 8 jaar lang een collectief wantrouwen, onze dochter zou nooit een hoogvlieger worden.
Op de middelbare school waren de leerkrachten positief.Vorig jaar haalde mijn dochter de HAVO. Cijfers: Nederlands 7, Engels 7, geschiedenis 8, Frans 7, aardrijkskunde 6, Duits 6, maatschappijwetenschappen 8 en maatschappijleer 8. Voor Engels had ze gemiddeld een 9,8 voor woordjes. Het hoogste van alle havisten dat jaar, over kortetermijngeheugen gesproken!!!
Herinner me een uitspraak van premier Rutte van enige tijd geleden: ‘Tegenwoordig zijn er meer kinderen waar wat mis mee is dan niet.’
WSK-lid en dochter
Joke Hoekstra van Esveld liked this on Facebook.
Het is herkenbaar. Jammer genoeg er worden heel snel etiketjes geplakt. Ieder kind is uniek en voordat je een kind in een hokje stopt eerst goed kijken naar het kind
Tip: laat je goed informeren over de visie op onderwijs en leren van een school voordat je je kind inschrijft, zo voorkom je dat een kind in een systeem belandt waar je je als ouder niet in kunt vinden. Er zijn ook scholen met een andere visie….
Tineke Boerema liked this on Facebook.
Irma Nijholt liked this on Facebook.