Om de vele debatten in de Tweede Kamer goed voorbereid te kunnen voeren leg ik op maandag en vrijdag altijd werkbezoeken af. Deze week stak ik mijn licht op over de grens, bij de Lerarenopleiding UC Leuven Limburg. Ik sprak daar met diverse mensen van de lerarenopleiding en een kleuterleidster.
Het is interessant om te zien dat onze zuiderburen niet mee zijn gegaan in de beweging om kleuteronderwijs en lagere school samen te voegen. In Vlaanderen duurt de opleiding tot kleuteronderwijzer overigens drie jaar wat volgens mijn gesprekspartners eigenlijk te kort is. Maar deze opleiding is wél volledig gericht op de ontwikkelingsfase van het jonge kind, van 2,5 tot 6 jaar. De kleuterschool periode duurt dan ook drie jaar in Vlaanderen.
Zowel de opleiders als de kleuterjuf die ik sprak benadrukken dat zij geen les geven, maar de ontwikkeling van jonge kinderen begeleiden. Er is ook geen sprake van methodes, lesdoelen of kleutertoetsen, maar van het stimuleren en volgen van de ontwikkeling van het jonge kind. In de opleiding is volop aandacht voor spel, materiaal kennis, bewegen, motoriek en ontwikkelingspsychologie.
Voor mij was het een waardevol werkbezoek en interessant om te zien dat de kleuterfase zoveel gerichte aandacht krijgt in een aparte lerarenopleiding!
Klik HIER en word (steun-)lid van de WSK en
blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.
Zo heb ik het ook geleerd, als kleuterleidster. Begonnen in 1985 en vrijwel altijd met kleuters gewerkt en met zoveel enthousiasme en plezier, want met kleuters raak je nooit uitgeleerd. Helaas is dat op mijn huidige school onmogelijk en omdat ik niet op een schoolse manier kan en wil werken, probeert de directie mij eruit te werken. Het lijkt soms wel of alle kennis over het jonge kind is verdwenen….. Inderdaad gelukkig dat het WSK er is, maar voor veel kleuters en voor mij persoonlijk nog altijd een drama.
Toch maar verhuizen naar België…….
Zo was de opleiding kleuterleidsters in Nederland ook. Mijn opleiding deed ik in
1964, 1965, 1966 lang geleden dus!!! Het woord kleuterleidster zegt het al het leiden van de kleuters in hun ontwikkeling vooral goed kijken, observeren
en inderdaad termen als toetsen, methoden horen beslist niet bij deze leeftijdsgroep! De wereld spelend ontdekken met hoofd, hart en handen.
De leeftijd van 0-8 is heeeeeeeeel belangrijk wat kinderen ervaren, leren zal hun
leven blijven beïnvloeden. Faalangst daar krijgen kinderen last van als activiteiten worden aangeboden waar het brein van deze leeftijdsgroep nog helemaal niet aan toe is.
Toch voel ik dat er verandering op komst is dankzij WSK en VJK !!!
Ga vooral zo door met dit fantastische werk!
Wij kunnen nog veel leren van onze Zuiderburen!! Het lijkt mij goed dat er meer werkbezoeken komen (misschien wel verplicht).
Wat een genot voor de Vlaamse kinderen om je zo te kunnen ontwikkelen zonder dwang van bovenaf!
Wat een zinvol bezoek! Lees in dit verband ook het advies van de po-raad ‘ naar een nieuwe kleuterperiode in het basisonderwijs,’ waarin wordt voorgesteld naar Vlaams voorbeeld te gaan werken met ontwikkelingsdoelen ipv alle (vaak zinloze) vaardigheidsdoelen.