Alle kinderen van 2 en 3 jaar, staat in een recent rapport, moeten recht krijgen op 16 uur opvang per week. Alleen, hoe gaat die opvang eruit zien? Wordt het spelend leren of lerend spelen?
KLIK hier voor artikel in pdf zet in op lerend spelen
bron: Friesch Dagblad van 21 juni 2016 – door Sieneke Goorhuis
Helemaal mee eens zo moet het kleuter onderwijs weer worden
Groetjes Jeanine Oerlemans
!2 jaar met kleuters gewerkt in Rotterdam
NU al 14 jaar invalkracht in de regio Bergen op Zoom maar voornamelijk onderbouw
Helaas kan ik het artikel niet geopend krijgen. Als ik de link voor pdf weergave druk kom ik op de reactie pagina.
Opgelost, bedankt voor je reactie!
Helemaal eens met het bovenstaande alleen nu de ouders van mijn peuters nog overtuigen.
Voor ontwikkeling, kun je geen cijfer krijgen.
Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo.
Werken met een methode is zo zinloos.
Aangezien de hersenen van zulke kleintjes nog onvoldoende ontwikkeld zijn.
Om het in het lange termijngeheugen vast te houden.
Spelend leren, zelf ontdekken.
Experimenteren, sociale vaardigheden op doen, door samen te spelen, taalontwikkeling door veel voor te lezen, en te zingen.
Zelf knutselen, verven, plakken, spelen in de hoeken, puzzelen, kleien, bouwen.
Met zand en water spelen, fietsen, met karren spelen buiten op een plein.
Leten delen met elkaar.
Dat zijn de sleutelwoorden voor kinderen van deze leeftijd.
Ik ben er voor, om deze jonge kinderen minstens drie dagdelen met andere kinderen te laten omgaan.
En met andere volwassenen.
Mits ze er aan toe zijn.
Want dat verschilt ook nog per kind.
Vriendelijke groeten van Erica Eijpe
19 jaar peuterleidster 20 uur per week, en 19 jaar basisschoolervaribg met kleuters Full time.