Vandaag op de radio in het nieuws:
Staatssecretaris Dekker van Onderwijs wil dat basisscholen maatregelen nemen om de doorstroom van kleuters van groep 2 naar groep 3 te versoepelen. Hij vindt het aantal extra kleuterende kinderen te hoog.
Wat vind jij?
Dat is nou waarom we bij ons op school gekozen hebben voor een 1,2,3 bij elkaar. Kinderen leren in de niveaugroep die bij ze past, ongeacht leeftijd.
Sinds dit schooljaar gaan kinderen in Finland vanaf 6 jaar naar school, recente wetswijziging. Mijn driejarige kleinzoon gaat daar met veel plezier naar de peuterzaal (niet verplicht.)
Sander Dekker is geen pedagoog, maar politicus.
Het is aanmatigend van hem te beweren dat er een ‘misverstand ‘ heerst in scholen omtrent kleuterverlenging.” Nederland zou relatief meer kinderen een kleuterverlenging geven. ”
Tja we leven nu in de omgekeerde werkelijkheid: Eerst is de datum van 1 oktober losgelaten en nu zou elk kind ‘blijven zitten’ wat niet met vijf jaar al naar groep drie gaat…!!?!!
Ook het plan halverwege het schooljaar in te stappen in groep drie lijkt me zeer belastend voor de leerkrachten. Er is toch een jaarplan?
Soepeler omgaan met overstappen….School/leerrijpheid, ontwikkelingsfasen, die bestaan allemaal echt, ook al zijn ze op veel plaatsen, zoals in de politiek in onbruik geraakt.
Kijk naar de andere scholen in Europa, zoals Finland met een hoge PISA score.
Daar gaan de kinderen pas met 7 jaar het primaire onderwijs in. Zij kennen geen zittenblijvers in de kleuterklas/voorschoolfase,omdat ze verstandiger zijn, door ze langer te laten spelen en later te laten gaan.
Dekker:’sneu voor kinderen als ze zich halverwege het jaar moeten vervelen.’
Meneer Dekker kent het kleuteronderwijs mi niet voldoende.
Kleuters spelen en dat is het belangrijkste leerproces van het leven.
Daarna komt pas het leren van cognitieve vaardigheden.
Met individuele instap op eigen momenten zou bovendien grote afbreuk gedaan worden aan de sociale cohesie van de leerkracht en de groep samen.
Van blijven zitten is geen sprake, van een heel jaar overdoen ook niet. Kleuters ontwikkelen gewoon door, en krijgen als het goed is een juist aanbod. Op het moment dat kleuters schoolkind worden moeten ze ook het juiste aanbod krijgen. Als het kind toe is aan lezen en rekenen moet dat ook in de kleuterklas kunnen, naast het spelen. Een extra overgangsmoment in januari juich ik toe, mist er meer handen in de groep 3 zijn. Zo’n groepje kleuters/verlate groep 3 ers moeten aparte begeleiding krijgen, dat kan ook in de kleutergroep met extra handen in de klas. Datzelfde geldt voor een 2/3 combinatie en daar zit hem nou net de kneep, die extra handen zijn er niet!!
Spelenderwijs leren in groep 3 is een must en dat gebeurt lang niet overal, helaas.
Die extra overgangsmomenten moeten er dan ook zijn van groep 3 t/m 8 want die ontwikkeling stopt niet ineens bij groep 3….
Groep 2/3 moet gewoon samen. Dan heb je geen overgang. Het belangrijkste is in die periode leren lezen. En ieder kind kan dat dan in zijn eigen tempo doen. Zodra kinderen kunnen lezen, gaat het tempo razendsnel en zijn ze klaar voor groep 4.
Het wordt hoog tijd voor een andere staatssecretaris! Deze man laat keer op keer blijken geen verstand van zaken te hebben!