Mijn motto is en blijft:
wat er in de wereld ook speelt, laat het vooral een kleuter zijn!
Ik heb 25 jaar ervaring in het kleuteronderwijs waarin ik heb mogen werken volgens de principes van ervaringsgericht onderwijs. Geen methode bij kleuters, daar knap ik op af. Als je weet wat de kleuters moeten beheersen als ze naar de volgende groep gaan en als je weet hoe je een goed, uitdagend programma kan samenstellen, is een methode absoluut niet nodig. Er gebeurt zo veel in een kleuterklas, zo veel om op in te spelen, dat is de meerwaarde die je hebt als je kleuters ontdekkend laat spelen en je niet in het keurslijf laat zetten van een methode.
Als KLOSSER probeer ik de kleuter ook echt kleuter te laten zijn, immers ‘een kleuter is geen schoolkind’.
Er MOET nog vaak teveel, hierin kan een kleuter ernstig blokkeren. Ik sprak laatst een moeder die me vertelde dat haar dochtertje van 4 niet meer sliep, omdat ze niet tussen de lijntjes kon schrijven in haar schrijfschrift. M’n haren stonden rechtop: Schrijfschriften in groep 1, waar hebben we het over?! Ik heb die moeder uitgelegd hoe de ontwikkeling van motoriek in elkaar steekt bij jonge kinderen…ze zou ermee naar de leerkracht gaan….ik hoop dat die er iets mee doet!
Ik gebruik regelmatig de accordeon om van muziek een feest te maken. Aanschouwelijk onderwijs staat bij mij hoog in het vaandel: pak de kans om naar buiten te gaan en de vele aspecten van de natuur samen te beleven!
Astrid Vercraeye