Steun jij de doelstellingen van de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs? Bekijk hier onze doelstellingen en word lid!

Archief

Eerbiedig de schepping en geef kinderen ruimte

Het zou ontspannend zijn voor kinderen, ouders en docenten als we op school niet doen alsof grassprieten harder groeien als je eraan trekt.

In ‘De Staat van het Onderwijs’ vertelt inspecteur-generaal Vogelzang over de dalende prestaties in Nederland. Internationaal onderzoek (PIRLS onderzoek 2016) over het lezen van tienjarigen op school (in Nederland: groep 6) in vijftig landen, bevestigt dit beeld. Nederland besteedt aan leesonderwijs aan tienjarigen 363 lesuur gedurende het schooljaar (meer dan elk ander land). Het effect? De motivatie en het leesplezier zijn minder dan in vrijwel elk ander land. En ook de leesresultaten blijven achter.

Volgens Vogelzang is er verder ‘geen gezamenlijk beeld van goed onderwijs’. Bij de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs is dat beeld er wel: kinderen ontwikkelen zich volgens een vaste volgorde, maar het tijdschema is variabel. Met eenvoudige rijpheidsproeven kun je er makkelijk achter komen of een kind klaar is om te leren lezen, rekenen en schrijven. En later of het rijp is voor spellinglessen.

gelukkiger
In de krant van 27 april schreef Ewald Vervaet over het omgaan met de ontwikkeling van kinderen. In de praktijk wordt volgens mij iederéén gelukkiger van aansluitend en aanvullend onderwijs. Niet alleen kinderen, maar ook leerkrachten en ouders. Want het scheelt voor alle partijen werkdruk. Op een willekeurige basisschool wordt nu veelvuldig voorbijgegaan aan het feit dat niet elk kind rijp genoeg is om te starten met én lees-, én schrijf- én rekenlessen bij de aanvang van groep 3. Vanaf de eerste dag in groep 3 is een flinke hoeveelheid tijd voor leesles ingeroosterd. Ook groep 4 en 5 besteden op advies van de huidige methodes veel uren aan lezen. Kinderen die ontdekkend leren lezen, vanaf
het juiste moment, hebben veel minder tijd nodig dan de huidige ingeroosterde uren. Kinderen leren bovendien leren: ze ervaren hindernissen en zoeken zelf naar oplossingen. Zo oefenen ze zich al van nature in het waarnemen, nauwkeurig zijn en niet impulsief zijn. Dit zijn drie cognitieve functies, oftewel basisbouwstenen van het denken. Ze tonen tijdens de lessen zelfvertrouwen, motivatie en taakgerichtheid. Het levert hun rust op en ze behouden hun nieuwsgierigheid. Laten we daarom stoppen de kleuters te vermoeien met verplichte abstracte inhoud als ‘speelse voorbereiding’ op het onderwijs in groep 3. Dit geldt zeker ook voor de peuters.

Mijn droom is dat we tijd besteden aan de basis (muziek, spel, beweging, sociaal-emotionele ontwikkeling, klank- en vormoefeningen) en pas als we rijpheid proeven, starten met lees-, schrijf- en rekenlessen. Dat kan voor het ene kind qua lezen bijvoorbeeld halverwege groep 2 het geval zijn, maar voor een ander kind simpelweg halverwege groep 4. Dan hebben we over een paar jaar heel andere resultaten in groep 6. En een stuk meer ontspanning dan nu vanwege het overvolle lesrooster.

In feite eerbiedigen we de schepping als we jonge kinderen ruimte en tijd geven zich te ontwikkelen. Een grasspriet gaat ook niet harder groeien als je eraan trekt. Integendeel. Toch een prettig idee, dat we ontspannen bezig kunnen zijn en tegelijk goede resultaten kunnen verwachten.

Esther Meima
(Esther werkt in het onderwijs met jonge kinderen)

geplaatst in het Nederlands Dagblad van 17 mei 2018

 

Related posts
Archief

WSK Symposium 2024

Archief

Wachtwoord ledensite WSK vergeten?

Archief

Aanmelden als steunlid WSK-kleuteronderwijs

Archief

Herstellen van een goede opleiding voor het onderwijs aan kleuters (3)

Klik HIER en word (steun-)lid van de WSK en
blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.

 

6 Comments

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *