De toenemende laaggeletterdheid van kinderen na groep 8 van de basisschool baart zorgen. Volgens Elly Dienske begint de oplossing bij goed kleuteronderwijs.
Goh wat verrassend….
Toen ik dik 10 jaar geleden op de iPabo zat zei ik al, en vele klasgenoten met mij,
dat het zo zonde en onbegrijpelijk is dat de klos niet meer bestaat.
Er is idd veel specifieke kennis verloren gegaan, en dat merken we nu…
Ik blijf het zeggen,
kleuters, kinderen, moeten tegenwoordig veel te veel & veel te snel.
Daarom staat spelen bij mij hoog in het vaandel, ik ben gastouder voor 0-4jarigen,
en doe ik geen gerichte/ schoolse werkjes.
Als je goed naar het spel van peuters kijkt, en hierbij aansluit zul je zien dat er vanzelf ontzettend veel geleerd en ontdekt word!
Inderdaad ik ben ook nog een van de laatste opgeleide Kleuterjuf binnen mijn school. Les geven aan het Jonge kind is zo anders. Door spel en spelen leren de kleuters allerlei basisvaardigheden die ze kunnen gebruiken in hun verdere lerende loopbaan. Poppenkastspel muziek, drama, toneel en creativiteit zijn zo belangrijk in het lesgeven met Kleuters. Ik geniet nog elke dag.
Als oud kleuterleidster zie al jaren de tekortkomingen in het basis onderwijs. Ik ben bijna 60. Dat betekent dat ze nog 7 jaar gebruik kunnen maken van mijn expertise.
Zou het toch nog goed komen?
Wat een goed stuk van Elly.
Heb net 8 weken in mogen vallen op een school in Hoek van Holland als ouderwetse kleuterleidster met mijn 69 jaar. Ik mocht werken op mijn manier, zingen, dansen, vertellen en heel veel aandacht voor het Sociaal Emotionele aspect, en geen computer.
De kinderen werden blij en genoten van de knutselwerkjes met waardeloos materiaal. Ze leerden weer wat een bouwsteen en kubus was en wat je ermee kan doen. De zelfredzaamheid werd gestimuleerd en verschillende kwaliteiten kwamen naar boven. Wat een geweldige opleiding hebben wij gehad. Wel 4 jaar voor 2 groepen. Nu kan je als zijinstromer in 2 jaar 1t/m 8 onder de knie hebben. Dat gaat tenkoste van de kleuters.
Goh wat verrassend….
Toen ik dik 10 jaar geleden op de iPabo zat zei ik al, en vele klasgenoten met mij,
dat het zo zonde en onbegrijpelijk is dat de klos niet meer bestaat.
Er is idd veel specifieke kennis verloren gegaan, en dat merken we nu…
Ik blijf het zeggen,
kleuters, kinderen, moeten tegenwoordig veel te veel & veel te snel.
Daarom staat spelen bij mij hoog in het vaandel, ik ben gastouder voor 0-4jarigen,
en doe ik geen gerichte/ schoolse werkjes.
Als je goed naar het spel van peuters kijkt, en hierbij aansluit zul je zien dat er vanzelf ontzettend veel geleerd en ontdekt word!
Inderdaad ik ben ook nog een van de laatste opgeleide Kleuterjuf binnen mijn school. Les geven aan het Jonge kind is zo anders. Door spel en spelen leren de kleuters allerlei basisvaardigheden die ze kunnen gebruiken in hun verdere lerende loopbaan. Poppenkastspel muziek, drama, toneel en creativiteit zijn zo belangrijk in het lesgeven met Kleuters. Ik geniet nog elke dag.
Als oud kleuterleidster zie al jaren de tekortkomingen in het basis onderwijs. Ik ben bijna 60. Dat betekent dat ze nog 7 jaar gebruik kunnen maken van mijn expertise.
Zou het toch nog goed komen?
Wat een goed stuk van Elly.
Heb net 8 weken in mogen vallen op een school in Hoek van Holland als ouderwetse kleuterleidster met mijn 69 jaar. Ik mocht werken op mijn manier, zingen, dansen, vertellen en heel veel aandacht voor het Sociaal Emotionele aspect, en geen computer.
De kinderen werden blij en genoten van de knutselwerkjes met waardeloos materiaal. Ze leerden weer wat een bouwsteen en kubus was en wat je ermee kan doen. De zelfredzaamheid werd gestimuleerd en verschillende kwaliteiten kwamen naar boven. Wat een geweldige opleiding hebben wij gehad. Wel 4 jaar voor 2 groepen. Nu kan je als zijinstromer in 2 jaar 1t/m 8 onder de knie hebben. Dat gaat tenkoste van de kleuters.
Hè hè, wordt men eindelijk wakker?