Reactie van één van onze leden:
Ik ben zelf tegen muren van onbegrip gestuit in mijn persoonlijke strijd voor beter kleuteronderwijs. Het heeft ertoe geleid dat ik uit het onderwijs gestapt ben. Het was geen keuze: Doordat ik een leerkracht moest zijn die ik niet was, en ook niet kon worden, kreeg ik tal van fysieke en mentale klachten.
‘Ben niet met mijn tijd meegegaan en hield mijn eigen ontwikkeling tegen’. Met mijn KLOS kennis en 36 jarige ervaring is niets gedaan. Sterker nog: Het is tegen mij gebruikt. Een reden om, voor mijn eigen bestwil!!!, te stoppen met werken in het onderwijs.
Als een van de velen!
Daarom ben ik enorm blij met het werk dat jullie doen, en met de resultaten die inmiddels zijn bereikt!
Heel veel succes verder voor alle leden van de werkgroep.
We moeten hard vechten, bij ons op school wordt er gelukkig af en toe goed geluisterd. Ik maak wel groepsplannen, maar gebruik geen methodes, wisbordjes en andere onzin. Zit bij studiedagen uren in mijn hoofd iets anders te doen als het weer eens over de jaarplanning, zaakvakken corrigeren en lesdoelen van groep 3 t/ 8 gaat. Ik deel mijn jaarplanning maar niet, die wordt niet begrepen….ze wilden een computer project voor de hele school in de sintperiode…..! Ik doe miet mee…..Spelend leren van groep 3/8 is echt iets anders dan dat van kleuters, ik heb daar afgelopen jaar een lans voor gebroken. Zelfs de externe begeleider zat te knikken. Altijd maar visuele ondersteuning is niet goed. Kleuters moeten leren luisteren, hun oren gebruiken en hun gehoor ontwikkelen. Altijd maar picto’s gebruiken is niet goed. Kleuters moeten leren onthouden en beelden vormen in hun hersenen. Alweer geknik…..oh ja …..
Maar als ik er straks ook mee op houd…..
Verstandige keuze, kies voor jezelf, je hebt genoeg gedaan in die 36 jaar. Ik hoop dat je hersteld en kan genieten van kleuters in je nabijheid en iets over te dragen aan de ouders van die kruimels. Ik ga nog even door in de hoop iets van de kennis achter te laten bij de leerkrachten van morgen.