Onlangs kreeg de WSK het volgende bericht toegestuurd.
Ik waardeer jullie inzet enorm!
Ik ben zelf tegen muren van onbegrip gestuit in mijn persoonlijke strijd voor beter kleuteronderwijs. Het heeft ertoe geleid dat ik uit het onderwijs gestapt ben. Het was geen keuze: Doordat ik een leerkracht moest zijn die ik niet was, en ook niet kon worden, kreeg ik tal van fysieke en mentale klachten. ‘Ben […]Naam is bij de WSK bekend.
Herken je hierin je eigen situatie of die van iemand die je kent? De kerngroep van de WSK wil, na het uitbrengen van Zwartboek in 2013 opnieuw de huidige situatie in het kleuteronderwijs onder de aandacht brengen. Toen spraken we van een aanklacht en tevens een pleidooi, gericht aan degenen die verantwoordelijk zijn voor het onderwijs aan kleuters en daar beleid voor maken. Na vijf jaar lijkt er op veel scholen weinig te zijn veranderd, gezien de beschrijving van deze wantoestand, maar ook van andere zeer kwalijke zaken die ons ter ore zijn komen.
Hier móet iets gebeuren! We kunnen en mogen het niet langer tolereren dat leerkrachten en kleuters nog steeds de dupe zijn van slecht beleid! Hoeveel goede leerkrachten zullen inmiddels thuiszitten, hoeveel kleuters gaan ongelukkig naar school?
De WSK roept je op om je verhaal vóór 1 oktober te sturen naar kerngroep@wsk-kleuteronderwijs.nl Wij dóen er iets mee.
Er zijn al goede dingen aan het gebeuren (zie de drie punten in het regeerakkoord, waarvan er al twee zijn gerealiseerd*. Alle besturen en schoolleiders dienen hiervan op de hoogte te zijn en dienen hun beleid op grond van deze wijzigen aan te passen. Gelukkig gebeuren al op diverse scholen goede dingen. We willen ook deze verhalen verzamelen. Hoe is het je gelukt het beleid te keren? Welke stappen heb je hiervoor ondernomen. Hoe ben je omgegaan met de weerstand? We willen namelijk niet alleen de negatieve geluiden, maar ook de positieve. Hopelijk kunnen ze tot steun dienen, maar ook tot voorbeeld voor anderen.
De WSK zal zorgvuldig omgaan met je verhaal en niets zonder jouw instemming publiceren.
Noot:
* De drie punten in het regeerakkoord staan in https://wsk-kleuteronderwijs.nl/wp-content/uploads/2014/01/2017-10-21-_brief-aan-besturen.pdf.
De twee punten die vlak vóór de zomervakantie zijn gerealiseerd staan in
https://wsk-kleuteronderwijs.nl/wp-content/uploads/2018/07/2018-07-03-Nieuwe-regel-mbt-zittenblijven-van-kleuters-leden-en-volgers.pdf en
https://wsk-kleuteronderwijs.nl/wp-content/uploads/2018/07/2018_07_11_verbod-op-tests-in-kleutergroepen_leden-en-volgers_DEFINITIEF.pdf.
Wij zijn een school met veel oude klussers er is altijd een weerstand geweest tegen methodes en toetsen. Uiteindelijk deden we het minimale aan toetsen omdat de inspectie dat aangaf. Toen er bekend werd dat je kleuters niet meer mag toetsen was onze directeur gelijk om. Wij toetsen niet meer tot frustratie van onze z.c.er die zegt met harde feiten te moeten komen als ze een kind aanmeldt bij instanties. We doen het niet. Ook het aantal letters is bij ons verdwenen van het rapport. Creatief zijn in werkjes daar gaan we voor en veel spelen in hoeken. Wel hebben we de kleine kring ingesteld en zijn we bezig met eigenaarschap. Ook bij de kleuters.
Ik zie en vooral voel wat er fout gaat, ben zelf heel erg ziek geworden door situatie op werkvloer.
Maar na mijn burn out, die overigens als zodanig niet erkent werd, ben ik heel anders terug gekeerd.
Ik maak mijn planning ,die op de gezamelijke methode stoelt, zodat HET KLOPT .
Maar ik vertaal alles dagelijks naar echte kleutertaal en bezigheden, wat niet des kleuters is doe ik niet. Mijn contact met mijn kindjes in de klas is zeer intensief en stoelt op respect en observatie, ik merk dat zij zich gehoord voelen. Zo ga ik ook met mijn ouders om overigens.
Mijn werk neem ik niet meer in volle tassen mee naar huis, zodat ik op mijn werkdag fit voor de dag kom. Vooral rustig en doelgericht werken , zonder mijzelf te verdedigen, dat is mijn krachtige antwoordt en daar zullen ze het mee moeten doen!
Ik ben een bevoorrecht mens. Ik mag nog omgaan met kleuters zoals ‘ het hoort’. In de loop der jaren, ik zit vanaf 1980 in het kleuteronderwijs, heb ik van alles langs zien komen. Ja, ik heb me laten beïnvloeden, ja, ik heb dingen gedaan waar ik van gruwelde. Gelukkig hebben we steeds ingezien dat het NIET klopte. Op onze school hebben we een directeur en een adjunct. Deze adjunct staat voor de klas bij de kleuters. Een gouden greep. Ze is mijn duo collega en ik met mijn klos opleiding kan samen met de visie bepalen die KLEUTERWAARDIG is.
Ja, we hebben over heel wat stellingen, vanuit het ministerie van onderwijs en insectie, moeten knokken en vooral argumenteren MAAR het is gelukt. Wij doen nog steeds wat kleuterwaardig is. De kleuters varen er wel bij. K moet wel zeggen dat het discussiëren blijft maar dat houdt me allert en strijdbaar.