Het is inmiddels alweer ruim vijf jaar geleden dat de WSK het zwartboek publiceerde met 100 verhalen van verontruste kleuterleerkrachten.
Dit zwartboek heeft ontzettend goed geholpen om de problematiek in het kleuteronderwijs onder de aandacht te brengen. Mede door dit zwartboek hebben we als WSK samen met de kleuterleerkrachten al wat mooie verbeteringen voor elkaar kunnen krijgen in Den Haag. Zo is bijvoorbeeld de verplichte CITO-toets voor kleuters afgeschaft met ingang van 2021 en kunnen kleuters een jaar doubleren zonder dat dit later vervelende gevolgen heeft.
Wij zijn natuurlijk onwijs blij met en trots op deze veranderingen! Maar we stoppen hier niet!
Nog steeds horen wij regelmatig alarmerende verhalen uit de praktijk. Kleuters die belast worden met materiaal dat eigenlijk pas voor groep 3 bestemd is. Kleuters die daardoor hun plezier in school verliezen. Maar ook zeker kleuterleerkrachten zelf die steeds meer het plezier in hun werk verliezen.
Er is daarom nog genoeg werk aan de winkel! En daar hebben we jullie natuurlijk bij nodig!
Voor een Zwartboek 2.0: Waar staan we in 2019? zijn we weer op zoek naar verhalen uit de praktijk. Waar lopen jullie tegen aan? Kennen jullie een mooie anekdote of een pakkende quote die het leven als kleuterjuf in 2018-2019 goed weergeeft? Is er iets dat je echt van het hart moet?
Wij zijn geïnteresseerd in al deze verhalen! Voor veel mensen buiten het onderwijs is het vaak lastig om een beeld te vormen van het werk van een kleuterleerkracht in het huidige onderwijs. Met dit soort verhalen gaat er voor hen een wereld open en kunnen er oplossingen gezocht worden!
Jouw bijdrage kan worden opgestuurd naar: zwartboek2019@wsk-kleuteronderwijs.nl
Het is natuurlijk mogelijk om anoniem je verhaal te doen of met vermelding van alleen je voornaam. Geef dit even aan in je mail.
Ik hoor steeds meer verhalen dat de tijd die kleuters buiten mogen spelen op school aan banden wordt gelegd!
Op onze school is dat gelukkig niet aan de orde maar ik word zeer ongerust door zulk soort berichten.
Verder moet mij van het hart dat ik me zorgen maak over de ontwikkelingen binnen de peuterspeelzalen.Wij werken nauw en succesvol samen met de peuterspeelzaal in ons gebouw.
Ik merk dat de peuterleidsters steeds meer worden opgezadeld met verplichte activiteiten rondom VVE en andere instanties.Zelfs peuters worden al beknot in het vrije spel en moeten wel nog steeds CITO getoetst worden.Het lijkt me toch vanzelfsprekend dat wat bij de kleuters wordt afgeschaft toch zeker voor nog jongere kinderen zou moeten gelden?! Het lijkt wel alsof het bewustzijn dat gelukkig langzamerhand doordringt dat peuters en kleuters geen schoolkinderen zijn nog steeds niet is doorgedrongen bij de beleidsontwikkelaars van de peuterspeelzalen. Er zou m.i. op dat gebied meer samengewerkt moeten worden en ik vind het doodzonde van de bakken geld aan subsidie die uitgegeven worden aan VVE beleid waarvan onderzocht en bewezen is dat het niet werkt.
Mediawijsheid, burgerschap, programmeren, PBS, Engels, Kwink, Breinplein alles moet ook in 1/2 aan bod komen. Dit alles naast de thema’s uit de methode die er in 3 weken doorgejast dienen te worden. En die bedacht lijken te zijn door mensen die geen ervaring met de doelgroep hebben. Zo is er sprake van een overvol en onrustig programma. Kleuters ontwikkelen niet meer maar worden voornamelijk geïnstrueerd. Kinderen haken daardoor af en focussen niet meer. Veel verwerking dmv kant en klare prints en kleurplaten. Nieuwe jonge leerkrachten vinden dit alles prima, hebben zelf geen idee wat ze kunnen doen want hun opleiding bleef in gebreke.
Heel erg waar. Niet alleen bij jonge leerkrachten het probleem. Ook bij leerkrachten die bij de kleuters geplaatst zijn zonder voldoende echte kennis en ervaring maar vol overtuiging zich storten op alles wat bovenstaand is beschreven. Ik blijf trachten er een balans in te vinden. Maar het blijft nog zeer onnatuurlijk voelen en vechten tegen de bierkaai omdat ik alleen het niet kan veranderen binnen een team of organisatie. Dan hoor ik van leerkrachten dat zij nu in een hogere groep geplaatst zijn na een burn out ook omdat zij tegen de natuur in voor kleuters hebben moeten handelen. Mezelf incluis. Jammer jammer jammer van onze kennis en grote affiniteit met kleuters en met het kleuteronderwijs.
Ik kwam vandaag een moeder tegen van een kind wat vorig schooljaar bij mij in groep 2 zat. Op de vraag ” wat vindt M van groep 3?” Was het antwoord: ” M zegt: het lijkt wel een gevangenis!”.
Triest toch.
Mijn leerlingvolgsysteem komt op de website Onzekleuterklas.nl.
Ga maar volgen. Wacht tot Lida Boonstra het er op zet.
Heel kindvriendelijk en kindmotiverend.
Wat waren wij blij toen het nieuws bekend werd dat de kleutercito’s werden afgeschaft! Eindelijk werd oifficieel waar de kleuterleerkrachten al jarem over in discussie waren met IB en schoolleiding. We volgen de kinderen al jaren naar tevredenheid met een uitgebreid observatiesysteem. Daar halen we onze doelen ook uit.
Maar wat een teleurstelling toen we het gesprek aangingen met onze IB’er. Het was nog helemaal geen beleid en in het bovenschoolse IB-groepje moest hierover nog gesproken worden. Een van de argumenten? ‘Kleuters vinden het echt geen straf om een keer in een boekje te werken!’. Tja… kleuters vinden het evenmin een straf om de hele ochtend met Barbies te spelen, of koekjes te eten of bellen te blazen. Maar dat heeft allemaal weinig met onderwijs te maken. Net als de kleutercito’s. Wat een waardeloos argument. En wat een onderschatting van je leerkrachten…