Steun jij de doelstellingen van de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs? Bekijk hier onze doelstellingen en word lid!

Archief

Kleuters de Klos?

Het gaat al een tijd niet goed met het onderwijs aan kleuters.

Tja elke ingewijde in het kleuteronderwijs: namelijk de mensen die de Klos hebben gevolgd zijn uiteraard niet blij met deze woordspeling.

Voor de niet ingewijde mensen: De Klos is een afkorting voor Kleuterleerkracht opleidingsschool. Dit was een op zichzelf staande opleiding die puur gericht was op de kleuterleeftijd. Er werd rekening gehouden met de peuterontwikkeling en de schoolkindontwikkeling omdat de ontwikkeling van een kleuter niet start op zijn 4e jaar en stopt op zijn 6e jaar.

Je bent als je naar de kleuterschool gaat nog niet allemaal 4/4plus maar je komt op je vierde naar school en dat kan aan het begin van het schooljaar zijn, maar ook halverwege of tegen het einde.

Het fijne aan deze onderwijsvorm is dat het niet uitmaakt in welke fase je bent in je ontwikkeling er wordt rekening gehouden met het feit dat je ontwikkelingen niet allemaal op hetzelfde niveau zijn. Er zijn ook verschillen tussen kinderen die dezelfde kalenderleeftijd hebben. Het ene kind is b.v. heel talig ingesteld en het andere kind is verder met zijn motoriek.

Dit is waar een kleuterleerkracht rekening mee houdt. Dat is waarschijnlijk een van de belangrijkste verschillen in de ‘oorspronkelijke’ manier van onderwijs en volgens mij, en velen met mij, de beste en enige manier van onderwijs aan kleuters. Als je met al deze zaken rekening wil houden is het onmogelijk een van dag tot dag verdergaande methode te gebruiken. Geloof mij ik heb het moeten doen en het is onverenigbaar. Of je geeft het kind niet wat het nodig heeft of je past de methode aan. Dit laatste mocht niet dus kwam het erop neer dat je het kind niet mocht geven wat het nodig had. Dat mocht gek genoeg wel!

Dus: geen methodes, geen kinderen een uur lang in de kring en vervolgens nog een uur aan tafel met een opdracht die niet aanspreekt, vrij spel, leren observeren, kleuterdidaktiek, kleuterpedagogie, ontwikkelingen bestuderen, de kleuters volgen eventueel sturen maar niet te rigoureus, huishoeken en bouwhoeken die verdwenen zijn weer introduceren, conflicten van kinderen onderling in deze hoeken observeren en gebruiken om hun sociale ontwikkeling zo nodig te sturen.

(ingezonden nav vraag Nieuwsbrief WSK – oktober 2019 – JH)

Related posts
Archief

WSK Symposium 2024

Archief

Wachtwoord ledensite WSK vergeten?

Archief

Aanmelden als steunlid WSK-kleuteronderwijs

Archief

Herstellen van een goede opleiding voor het onderwijs aan kleuters (3)

Klik HIER en word (steun-)lid van de WSK en
blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.

 

8 Comments

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *