Steun jij de doelstellingen van de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs? Bekijk hier onze doelstellingen en word lid!

Archief

Lerarentekort en het volgen van de ontwikkeling van het kind

In dagblad Trouw zijn onlangs discussiebijdragen over het lerarentekort geplaatst van ons kerngroeplid, Ewald Vervaet, en van Bert van Oers. Het kerngroeplid heeft daarop een open brief aan Van Oers geschreven.

1. Ewald Vervaet, ‘Oplossing voor het lerarentekort: wacht tot het kind rijp is voor de leerstof’, Trouw, 18 september 2019; https://wsk-kleuteronderwijs.nl/wp-content/uploads/2019/11/2019_09_18_Trouw_lerarentekort-en-aansluiten-bij-psychologische-ontwikkeling.pdf
Kern. Door de psychologische ontwikkeling van het kind te volgen, het streven van de WSK wil, wordt het lerarentekort op de korte termijn en (zodra de pabo’s weer gaan opleiden in het kader van die ontwikkeling) op de lange termijn teruggedrongen.

2. Bert van Oers, ‘Wachten tot kind “rijp” is, is riskant idee’, Trouw, 3 oktober 2019; https://wsk-kleuteronderwijs.nl/wp-content/uploads/2019/11/2019_10_03_Bert-van-Oers-in-Trouw.pdf
Kern. Ook het kind dat niet ergens rijp voor is, kan daar onderwijs in krijgen. Dat kan door de leerstof in het spel van het kind in te bedden. Dit dringt het lerarentekort op de korte termijn echter niet terug.

3. Ewald Vervaet, open brief aan Bert van Oers, 10 oktober 2019; https://www.wsk-kleuteronderwijs.nl/wp-content/uploads/2019/11/2019_10_10_open-brief-aan-van-oers.pdf
Samenvatting:
a. Is het ‘eerst ontwikkeling, dan onderwijs’ of ‘eerst onderwijs, dan ontwikkeling’?
b. De feiten pleiten voor de eerste zienswijze en tegen de tweede zienswijze.
c. Van Oers dicht Vervaet ten onrechte drie standpunten toe.
d. Zij beiden, maar ook de WSK, zijn slachtoffer van de geschiedenis die teruggaat tot 1929.
e. Vervaets benadering dringt het lerarentekort terug; Van Oers’ benadering vergroot die.

Ondanks dat de open brief erg wetenschappelijk van aard is, hoopt de kerngroep van de WSK dat je hem toch onder de aandacht zult brengen van collega’s en bestuursleden die interesse hebben in de wetenschappelijke kant van alles waar de WSK voor staat.

 

(de hierboven genoemde brieven kun je terugvinden op de DOWNLOADpagina van onze website)

Related posts
Archief

WSK Symposium 2024

Archief

Wachtwoord ledensite WSK vergeten?

Archief

Aanmelden als steunlid WSK-kleuteronderwijs

Archief

Herstellen van een goede opleiding voor het onderwijs aan kleuters (3)

Klik HIER en word (steun-)lid van de WSK en
blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *