Toen de scholen half mei hun deuren weer openden, kregen de kinderen uit mijn groep 2 de opdracht om te gaan punniken. Voor mij persoonlijk was dat punniken lang geleden. Aangezien punniken een goede vormoefening is, vond ik dat ik die activiteit binnen mijn kleuteronderwijs heel goed in kon aanbieden. Punniken met een echt houten punnikklosje is voor kleuters behoorlijk lastig en je hebt er ook nog zo’n punniknaald of een prikpen voor nodig. Daarom heb ik met (meestal) vier ijsstokjes en een w.c.-rol een groter ‘klosje’ gemaakt. De eerste punnikklossen werden nog mooi versierd, maar hoe langer we punnikten, hoe minder dat nodig was. De punnikklossen werden dagelijks van huis naar school en van school naar huis vervoerd. Ondertussen werd er dus gepunnikt. Wie schetst mijn verbazing als ik een kind hoor vragen terwijl we naar buiten gaan: “Juf, mag je buiten ook punniken?” Wel ja, waarom niet…
Afijn, na een poosje kwam groep 3/4 al wol ‘lenen’, en of ik ook even de opzet kon maken. We kregen nog méér wol van een oma die gestopt was met haar hobby.
Voor de vakantie was uiteindelijk niet alleen groep 2 aan het punniken, maar praktisch de hele onderbouw. Sommigen gaven zichzelf nog amper de tijd om te eten, vanwege hun punnikwerk!
Dat alles stond garant voor betrokkenheid en gouden momenten op het gebied van samenwerken, elkaar helpen met bijvoorbeeld knoopjes maken, woordenschat, elkaar de ruimte geven, concentratie, oog-handcoördinatie, omgaan met teleurstellingen, meten, contact met oudere kinderen (vanuit groep 8 kwamen ze onze punnikdraden meten), kortom… te veel om op te noemen.
Toen werd het zomervakantie. En nu… wordt er in groep 3 nog altijd fanatiek gepunnikt.
Maar ja, wat doe je met zoveel meters punnikdraad? Daar zijn gelukkig ideeën genoeg voor. Naai ze op een sjaal ter versiering of gebruik ze als touw om iets aan op te hijsen of te hangen. Of doe er ijzerdraad in en geef er de gewenste vorm aan. Leuk als cadeau of als versiering.
Er is overigens een nóg eenvoudigere versie van een punnikklosje, die meer lijkt op de oren van een haasje. Leuk voor de enthousiaste jongsten die in navolging van de oudsten ook mee willen doen. Heeft iemand daar ervaring mee? Want sommigen met een ouder broertje of zusje kwamen mij op hun eerste schooldag al vragen of ze ook mochten punniken. Het spreekt dus echt tot de verbeelding hier en daarom wil ik dit idee graag met jullie delen.
Breivork is makkelijker voor jongste kleuters
Dat is nu echt betrokkenheid en welbevinden! Prachtig!
GEWELDIG!