Om de Tweede Kamer ertoe te bewegen om naar de praktijk te luisteren in plaats van naar de theorie lanceren wij: DE VRAAG VAN DE WEEK
Indien de vraag jou persoonlijk raakt, reageer dan kort met een eigen ervaring. De WSK zorgt er vervolgens voor dat jullie ervaringen bij de Tweede Kamer terecht komen.
Ken jij betrokken kleuterleerkrachten die in conflictsituaties zijn geraakt of via de achterdeur zijn vertrokken? Laat het ons dan aub weten. Dit kan volledig anoniem.
Reageren kan hieronder maar ook via mail kerngroep@wsk-kleuteronderwijs.nl
Helaas ben ik zelf zo’n ex- leerkracht.
Na overspannen geraakt te zijn van het feit dat ik een leerkracht moest worden die ik niet wilde zijn, ben ik noodgedwongen gestopt met het werken in het onderwijs. Na 36 jaar een bevlogen kleuterjuf geweest te zijn.
Het mag duidelijk zijn dat dit me enorm veel verdriet heeft gedaan. Ik zou stil zijn blijven staan in mijn ontwikkeling, ging niet met mijn tijd mee….( Lees: met het feit dat kinderen maakbaar zijn, en je niet vroeg genoeg met het schoolse leren kunt beginnen!)
Door de achterdeur vertrokken. Na 36 jaar met grote inzet en enthousiasme kleuters te hebben begeleid, is het bijzonder frustrerend dat er op deze manier een eind kwam aan mijn onderwijsloopbaan.
Helaas ken ik wel zo’n leerkracht. Het gevolg van deze zaken: een hele flinke burn-out.
Terwijl die kinderen zó betrokken waren. Terwijl ze met zóveel plezier naar school gingen.
Wat had (en heeft) die een groot hart voor de kinderen. En voor collega’s. Wat een inzet. Wat een uren.
Erg jammer dat zo’n kleuterleerkracht die spelen, ervaren, verwonderen op de voorgrond zet zo uit het onderwijs geraakt is.