Steun jij de doelstellingen van de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs? Bekijk hier onze doelstellingen en word lid!

Archief

De bureaucratie er uit en kind weer kind laten zijn! (75)

Waarom hebben we de waarden van het oorspronkelijke kleuteronderwijs verkwanseld? P. is ambulant begeleider in het onderwijs voor rugzakleerlingen/cluster 4 en zoekt naar een verklaring:

  • Was het de obsessieve neiging van het ‘veranderen omwille van het veranderen’, die merkwaardige wet die het Nederlandse onderwijs regeert?
  • Was het ‘haastige spoed’, vanuit de kwantitatieve, westerse gedachte dat ‘hoe jonger ‐ dus langer werken aan de cognitieve, schoolse vaardigheden ‐ hoe hoger het leerrendement’? Merkwaardig, we zijn nog nooit zo oud geworden….
  • Is het de angstcultuur van meten is weten? Nog nooit zo veel leer‐ en ontwikkelingsstoornissen geteld en gelabeld, de rekenen taalonderwijsopbrengst is achteruit gehold, en het aantal voortijdig schoolverlaters is fors gestegen….

Het artikel in Ode stemt tot hoop: eerst bij de basis gaan verbeteren; kleuters weer laten spelen in een verzorgde, overzichtelijke (= kindvriendelijke) omgeving. Veel zingen,  rijmen, voorlezen en vertellen, ook goed voor de ethische, sociale en emotionele vorming en de taalontwikkeling!
Én goed voor de kleuterjuffen en meesters die weer echt met hun hart bij de kinderen kunnen zijn in plaats van bij het vuistdik kinddossier en daardoor weer plezier in hun werk krijgen. Ik heb er helaas veel zien vertrekken of afbranden, omdat het onderwijssysteem een wel heel ander werkveld bleek dan waarvoor ze meenden te hebben gekozen. De bureaucratie er uit en kind weer kind laten zijn!”
2013-05-28-kleuters-22

Related posts
Archief

WSK Symposium 2024

Archief

Wachtwoord ledensite WSK vergeten?

Archief

Aanmelden als steunlid WSK-kleuteronderwijs

Archief

Herstellen van een goede opleiding voor het onderwijs aan kleuters (3)

Klik HIER en word (steun-)lid van de WSK en
blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.

 

1 Comment

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *