Wij heb een zoon van 7 jaar die nu in groep 4 zit.
Hij vindt het al sinds groep 2 moeilijk om het niveau bij te benen wat de school aanbiedt aan de kinderen.
Aangezien het onze oudste kind is had ik me hier helemaal niet in verdiept en dacht dat dit gewoon op iedere school er zo aan toe gaat.
Ik kreeg te horen, bij de tien min gesprekken, dat zijn niveau wat lager was en dat hij dus moeite had met de stof maar hij ging wel over naar groep 3.
Bij groep 3 dus hetzelfde verhaal.
Hij moest toen al twee dagen in de week eerder beginnen, tussen de middag om extra bijles te krijgen met lezen (dat gaf ook al de nodige strubbelingen want hij wou spelen) maar hij ging wel over want dat zou beter voor hem zijn.
Maar nu hij in groep 4 zit lukt het hem echt niet meer.
Hij krijgt huiswerk mee : schrijven,we moeten oefenen met lezen, hij moet de tafels leren (hij had nu de tafel van twee moeten kennen) en heeft huiswerk met rekenen. Oh ja; hij moet binnenkort een spreekbeurt doen over slangen.
En dat allemaal met 7 jaar.
Nou, ik zit met mijn handen in het haar en ik heb elke keer strijd met mijn zoon om toch te proberen hem aan zijn huiswerk te krijgen waardoor we dus een driftig kind krijgen met pijn in zijn buik hij heeft zelfs (wat hij nooit doet) in zijn bed geplast.
Ik heb het gemeld bij de juf en een gesprek aangevraagd maar ik weet eerlijk gezegd niet wat nu verstandig is. Ik ben van mening; laat het kind gewoon nog even kind zijn en leg de lat niet zo hoog !!
Ik weet totaal niet weet wat ik hier mee aan moet met de school.
Ik kan ik alle hulp/ tips kan gebruiken
(noot redactie: reageer als je tips hebt, deze moeder heeft onze hulp nodig, helaas zijn er veel meer ouders zoals zij!)
Wat een vreselijk verhaal!! Ik ben kleuterjuf gedurende 30 jaar en zou een kind , wat niet toe is aan groep 3 nooit door laten gaan ?! Dit is de grootste fout die de school heeft gemaakt .
Ik ken uw zoontje niet en weet niet of hij een zg herfstkind is, dus een leerling die jarig is tussen sept en december. Vooral bij deze kinderen is de ervaring , dat ze gewoon nog wat meer rijping en tijd nodig hebben.
Als hij geen zg jonge leerling is, kan het wel degelijk ook nodig zijn om wat meer tijd te geven ! Maar op deze leeftijd het kind dwingen in het keurslijf van een methode is wat mij betreft kindermishandeling. Ik zou adviseren om te praten over de problemen van uw kind en als u er niet uit komt met de school een andere school te zoeken die meer bij uw kind past en misschien plaatsen in groep 3?
Sterkte voor uw kind…….en hopelijk gaat hij snel ervaren , dat leren en school ook erg leuk en fijn kan zijn!
Triest om dit te lezen, mijn advies zou zijn zoek een school dat bij je kind past. Als dat niet mogelijk is 2 opties 1. laat hem terug zetten naar groep 3.
2. laat hem in groep 4 zonder bijles extra huiswerk e.d.. En volgend schooljaar doet hij groep 4 nog een keer. Als de druk bij een kind weg is, en hij lekker in zijn vel zit zal hij weer met plezier naar school gaan, en kennis tot zich nemen Sterkte ermee Trudy
Dan zijn de methodes dus belangrijker dan het welzijn van de kinderen !
Wat triest !
Ik zou op zoek gaan naar een andere school of andere type onderwijs !
Sterkte !
Hallo,
Wat verschrikkelijk om te zien lijkt het mij waneer je kind zo tegen zichzelf moet vechten. Zijn gevoel zegt “nog even lekker spelen” en niet “fijn aan het huiswerk”. Wat niet meer dan logisch is op deze leeftijd.
Als juf met jarenlange ervaring in groep drie zeg ik dat er iets fout is waneer een kind in groep drie en vier al bijles moet krijgen om het niveau bij te benen. Een beetje oefenen, leesmeters maken, in een ongedwongen sfeer, dat is normaal. Natuurlijk zijn er kinderen waar het thuis lezen iets minder vrijblijvend “geoefend en herhaald” moet worden maar echt bijles en huiswerk hoort niet thuis op die leeftijd.
Dat betekent eigenlijk dat ze op school geen tijd genoeg hebben om jouw zoon goed te ondersteunen, om hem passend onderwijs te geven??
Dit noem ik pedagogische verwaarlozing.
Een kant en klare oplossing is altijd moeilijk te geven als buitenstaander.
Ik denk echt dat je samen in gesprek moet gaan met leerkracht en IBer om samen tot een betere oplossing te komen.
Het mag niet zo zijn dat jouw zoon op deze leeftijd al een negatief gevoel bij school moet gaan krijgen. Hij heeft immers nog een flinke schoolloopbaan voor de boeg.
Probeer manieren te vinden om thuis eventueel op een speelse en ongedwongen manier te oefenen (ipad/computer/bibliotheek) en spreek duidelijk met de school af wat het doel is voor een vastgestelde periode. Als de opbrengst na die periode niet voldoende is, ga dan weer samen om de tafel om te kijken of er iets anders kan. Bespreek ook eventuele opties als doubleren.
Dit laatste heeft echter nooit mijn voorkeur maar kan voor sommige kinderen echt een goede optie zijn.
Succes!