Steun jij de doelstellingen van de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs? Bekijk hier onze doelstellingen en word lid!

Archief

Het toetsen van erg jonge kinderen doet weinig

“Het toetsen van erg jonge kinderen doet weinig voor het zelfvertrouwen van een kind, terwijl een goed zelfvertrouwen juist zo belangrijk is voor het succes in de verdere schoolcarrière”

Op de basisscholen is de drang te tonen dat we geen zesjescultuur meer hebben doorgeschoten, schrijft Lianne de Ree. ‘Mijn 4-jarige dochter zei: ‘Ik had het zeker niet goed gedaan op de toetsen mama?’ Ze had nu al het gevoel dat ze tekortschoot. Mijn hart brak.

‘Ik had wel verwacht dat ze tegenwoordig in groep 1 niet alleen maar bezig zijn met knippen en plakken, maar dat ik me nu al zorgen moest gaan maken over de geletterdheid en het ‘matige ruimtelijk inzicht’ van mijn speelse, ietwat verlegen vierjarige vond ik meer dan verrassend’

Dat er in Nederland een zesjescultuur heerst is bijna een nationale, normatieve opvatting geworden. Toch lijkt het alsof we er de laatste paar jaren alles aan doen om deze opvatting te ontkrachten. En misschien schieten we daar wel wat te veel in door.

lees het hele bericht ….

2013-09-30 cito

 

Bron: Volkskrant.nl

Related posts
Archief

WSK Symposium 2024

Archief

Wachtwoord ledensite WSK vergeten?

Archief

Aanmelden als steunlid WSK-kleuteronderwijs

Archief

Herstellen van een goede opleiding voor het onderwijs aan kleuters (3)

Klik HIER en word (steun-)lid van de WSK en
blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *