“Het toetsen van erg jonge kinderen doet weinig voor het zelfvertrouwen van een kind, terwijl een goed zelfvertrouwen juist zo belangrijk is voor het succes in de verdere schoolcarrière”
Op de basisscholen is de drang te tonen dat we geen zesjescultuur meer hebben doorgeschoten, schrijft Lianne de Ree. ‘Mijn 4-jarige dochter zei: ‘Ik had het zeker niet goed gedaan op de toetsen mama?’ Ze had nu al het gevoel dat ze tekortschoot. Mijn hart brak.
‘Ik had wel verwacht dat ze tegenwoordig in groep 1 niet alleen maar bezig zijn met knippen en plakken, maar dat ik me nu al zorgen moest gaan maken over de geletterdheid en het ‘matige ruimtelijk inzicht’ van mijn speelse, ietwat verlegen vierjarige vond ik meer dan verrassend’
Dat er in Nederland een zesjescultuur heerst is bijna een nationale, normatieve opvatting geworden. Toch lijkt het alsof we er de laatste paar jaren alles aan doen om deze opvatting te ontkrachten. En misschien schieten we daar wel wat te veel in door.
Bron: Volkskrant.nl