Steun jij de doelstellingen van de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs? Bekijk hier onze doelstellingen en word lid!

Archief

ABC-WSK: Observeren

Observeren is het bewuste, gerichte, nauwkeurige gadeslaan van de verrichtingen en gedragingen van het kind. De observatie kan verschillende vormen hebben, gestructureerd of ongestructureerd, participerend of niet-participerend.

Een gestructureerde observatie wil zeggen dat je van tevoren een bepaald doel hebt vastgesteld (waarom je wilt observeren). Daarbij kun je bepaalde methodieken (werkwijzen) gebruiken om te observeren.
Ongestructureerd is het tegenovergestelde van gestructureerde observatie.

Een participerende observatie wil zeggen dat jij als persoon betrokken bent binnen de situatie van de observatie. Niet-participerend wil zeggen dat je buiten de situatie staat waarin wordt geobserveerd, je bent een toeschouwende buitenstaander.

abc-wsk-01

Related posts
Archief

WSK Symposium 2024

Archief

Wachtwoord ledensite WSK vergeten?

Archief

Aanmelden als steunlid WSK-kleuteronderwijs

Archief

Herstellen van een goede opleiding voor het onderwijs aan kleuters (3)

Klik HIER en word (steun-)lid van de WSK en
blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *