*“Ikzelf ben ook om dezelfde redenen gestopt als kleuterleidster en heb met lede ogen moeten aanzien hoe het kleuteronderwijs van weleer “de nek om wordt gedraaid”. De laatste 15 jaar was ik werkzaam in het speciaal onderwijs, met dezelfde eisen en een heel bijzondere groep kinderen die bijna geen gelegenheid meer krijgt om te spelen en te ontdekken. De “programma’s” en “methodes” nemen het over, waar ik vaak mijn bedenkingen bij had en aan de kwaliteit van deze methodes.
Dat deden wij toch veel beter!!”
*“Ik ben meer dan 30 jaar werkzaam geweest in het onderwijs. Een echte ouderwetse KLOS-er. De laatste 10 jaar ben ik intern begeleider geweest van onderbouwgroepen in het basisonderwijs. Sinds vorig jaar november maak ik gebruik van de FPU. Ik heb jarenlang geprobeerd “mijn” leerkrachten ervan te overtuigen dat het onderwijs aan kleuters anders is dan onderwijs aan oudere leerlingen. Sinds de start van de basisschool is er veel van het onderwijs aan kleuters verloren gegaan. Dat een volgsysteem ook werkelijk een volgsysteem is en geen toetsinstrument werd vaak niet begrepen. Het artikel in de krant spreekt mij dan ook bijzonder aan.”
*“Geweldig dat er een groep mensen is die het kleuteronderwijs een warm hart toedraagt. Ik ben een “ KLOS-er”, heb 17 jaar met kleuters gewerkt en werk inmiddels 11 jaar in het ZML onderwijs in de aanvangsgroep. Ook nu weer loop ik aan tegen de “inspectie” die het spelenderwijs leren en ontdekken niet accepteert. Het gaat om doelen stellen en doelen behalen. Ik ben niet anders gewend dan op te komen voor de belangen van de kleuters. Ik sta volledig achter het krantenartikel.”
*P:” Wat ongelooflijk fijn om te lezen dat er meer (oud) kleuterjuffen zijn die hier tegen aanlopen. Ik dacht al dat ik een uitstervend ras was en een roepende in de woestijn….. Het gaat mij aan m’n hart om te zien hoe er van alles insluipt, alles wat moet! Het plezier in het lesgeven aan de kleuters wordt je ontnomen en de kinderen mogen niet meer spelend leren. De waarde van het kleuteronderwijs wordt niet meer gezien, helaas. Hierdoor ben ik voor mezelf de balans op aan het maken, hoe nu verder? Dus dit artikel klinkt mij als muziek in mijn oren.”
*“Wat een fantastisch artikel: de kleuter verdient beter, het was een artikel naar mijn hart! We hebben niet het gevoel dat er (binnen onze organisatie) serieus naar ons geluisterd wordt en dan opeens komt daar jullie artikel! Er wordt druk gesproken over het artikel en veel ‘ouwe’ kleuterjuffen zijn het helemaal met jullie eens. Hopelijk gaat iedereen inzien dat een kleuter écht beter verdient! Groeten van een ‘ouwe’ kleuterjuf.”
* A: “Zo ontroerd en geïnspireerd door de woorden van Erica Ritzema! Heb zelf na 8 jaar speciaal basisonderwijs het bijltje er jammer genoeg bij neergelegd. Zo herkenbaar! En ben u zo dankbaar omdat u voor alle jonge kinderen in onze snelle, prestatiegerichte, individualistische maatschappij een lans breekt. Hopelijk worden leerkrachten en bestuurders wakker geschud door deze presentatie. U verdient een lintje! Veel inspiratie en kracht gewenst om deze visie voortzetting te geven! Ik hoop ‘t!”