Eén van de workshops tijdens de 7e inspiratiedag ‘De praktijk van aansluitend onderwijs’
5. De overgang van 3D naar 2D door Elly Dienske
Elly kruipt in de huid van een kleuterleerkracht en legt haar directeur en collega’s uit hoe het komt dat kleuters vanzelf gaan lezen als hun brein daar eenmaal rijp voor is. En hoe belangrijk het is om die ontwikkeling te faciliteren en niet te forceren.
In de workshop bespreken we de neurologische ontwikkeling van dreumes tot schoolkind, die op een natuurlijke manier verloopt als het kind de kans krijgt om zich vrijuit en met alle zintuigen in de 3-dimensionele ruimte te bewegen en ervaringen op te doen. We zien het effect van beweging op de neurologische verbindingen in het brein en het belang ervan als voorbereiding op werken op het platte vlak.
Na deze workshop kan je op een overtuigende manier het verhaal vertellen aan collega’s, directie en ouders en ben je des temeer gemotiveerd en in staat om kleuters te geven wat zij nodig hebben. Ik daag je uit om alle kritische vragen te stellen die je kan verwachten van jouw toehoorders en hoop je te inspireren! www.braingym.nl
Klik hier voor meer informatie over
de 7e inspiratiedag
‘De praktijk van aansluitend onderwijs’