Tijdens de 7e Inspiratiedag van afgelopen zaterdag in Vleuten werd gevraagd om onderstaand bericht van Erica Ritzema nog eens te plaatsen.
Let op:
Erica heeft nu ook een eigen Facebookpagina. Ze blijft opkomen voor de kleuters van nu! Klik hier en like de pagina met KLOSkennis.
Wil je op de hoogte blijven van KLOSkennis door Erica meld je dan snel aan als lid van de WSK (Klik hier om lid te worden van de WSK).
……………….
Erica Ritzema schetst waarom ze na 29 jaar met pijn in het hart ophoudt met kleuteronderwijs. Ze kan en wil zich niet conformeren aan de huidige vorm van onderwijs: kleuters moet leerstof van groep 3 worden voorgeschoteld en de resultaten moeten worden vastgelegd volgens een model dat niet aansluit bij de natuurlijke ontwikkeling van kleuters.
Zo worden kinderen gereduceerd tot vaatjes, waarin de leerkracht informatie moet stoppen. Expressievakken zitten in de knel en motorische vaardigheden denderen achteruit. De talenten van de leerkrachten blijven onbenut en het onderwijs gaat voorbij aan de wereldverkenning, de verwondering, de beleving en de zintuiglijke waarneming van kleuters. Het kleuteronderwijs is verworden tot de kweekvijver van een neurotische, egocentrische samenleving.
Onderwijs zou dé investering in onze toekomstige samenleving moeten zijn en daarbij zou grote zorgvuldigheid geboden moet zijn. Omdat dat allemaal niet zo is, stopt Erica met het geven van onderwijs, omdat haar alle zin in en van het lesgeven is ontnomen. De kleuter in Nederland heeft zijn bestaansrecht verloren. Ze geeft de strijd op.
wsk-kleuteronderwijs.nl 13/02/2013
…………..
Let op:
Erica heeft nu ook een eigen Facebookpagina. Ze blijft opkomen voor de kleuters van nu! Klik hier en like de pagina met KLOSkennis.
Wil je op de hoogte blijven van KLOSkennis door Erica meld je dan snel aan als lid van de WSK (Klik hier om lid te worden van de WSK).
Ook ik heb na 20 jaar de brui gegeven aan het onderwijs. Niet alleen de kleuters worden tot neurotische egoistische prestatie individuen opgeleid ook de groepen 3,4,5,6,7, en 8. Presteer je niet dan krijg je een kruisje achter je naam. Je prestaties worden gemeten en gepubliceerd in de klas zodat je kan zien hoe knap of dom iemand is. We moeten ons werk binnen een tooltimer af hebben. We mogen niks meer vertellen over hoe we ons voelen want dat staat niet op het programma. Nee taal en rekenen dat 5 uur per dag. Hoe kan het dat kinderen niet meer gemotiveerd zijn in groep 6? Kijken naar kinderen hoort er niet meer bij, nee kijken naar prestaties daar draait het om. Spijt heb ik, spijt omdat ik zoveel om kinderen geef, maar geen spijt dat ik niet meer mee hoef te doen om deze kinderen op te leiden of is het op te lijden?