In onze facebookgroep Een kleuter is geen schoolkind delen (kleuter-)leerkrachten hun ervaringen. Ook hier laten ervaren leerkrachten zien wat er in het kleuteronderwijs gebeurt.
In het verleden plaatsten we de berichten uit het WSK-zwartboek op onze website.
In deze verhalen vertelden leerkrachten hun belevenissen in hun kleutergroepen.
In de komende weken plaatsen wij deze ‘oude’ berichten opnieuw.
Het zijn verhalen van ongeveer 5 jaar terug. Zouden deze verhalen in 2019 ook nog geschreven kunnen worden of is er (veel) veranderd?
Wij zijn heel benieuwd naar jouw ervaringen. Laat horen wat er bij jullie op school al veranderd is in de afgelopen 5 jaar. Laat dus ook de positieve geluiden horen. Is er in jouw ogen (nog) te weinig veranderd? Laat dan ook weten wat je graag anders zou willen zien.
Kleuteronderwijs in 2019 – hoe staan we ervoor?
Vertel jouw verhaal in een berichtje aan: zwartboek2019@wsk-kleuteronderwijs.nl
Het is natuurlijk mogelijk om anoniem je verhaal te doen of met vermelding van alleen je voornaam. Geef dit even aan in je mail.
De Doorgaande Lijn van Mevrouw Lambert Anema blijft in deze tijden 2024 zéér actueel.
Montessori School Nieuw Vreugd en Rust in Voorburg gebruikte dit boek in 1970 📚. Bestuur had geregeld dat wij, leerkrachten van deze Montessori School maandelijks naar Rotterdam reisden om te worden begeleid door deze fantastische Onderwijskundige. Tevens kregen we materialen over de natuur in Doorgaande Lijn dat door biologen ontwikkeld was.
Florien Bartlema, Rob Raymond, Marian deGroen, Tonny Sissing Hiestand, Wijnand Oosterhof en anderen werkten in de jaren 70 met plezier in Voorburg.
In het boek ” de kleuter in de gemeenschap” van W.M Nijkamp van 1970…..staat zoveel informatie over de kleuter, het spel, het leren, info die nu nog steeds te gebruiken is. Natuurlijk is ook veel gedateerd maar de kern blijft.
Wie het wil lezen en kan gebruiken….neem maar contact op.
Super. Zo legde ik twee jaar geleden ook het boek:’ De doorgaande lijn’ van Ir K. C. Lambert-Anema voor op mijn vorige school, uit 1974, maar helaas eigenlijk, met info die nu actueel is. Ook in een gedateerd jasje en gedateerde situaties , maar de kern is zo waardevol. Helaas werd het totaal niet bekeken en op waarde geschat. En dat te weten dat nu zgn. nieuw aangedragen inzichten/ werkwijzen in het basisonderwijs toen al ‘gewoon’ en vanzelfsprekend waren. Ooit…..