Steun jij de doelstellingen van de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs? Bekijk hier onze doelstellingen en word lid!

Archief

Omgekeerde volgorde….?

Deze week ben ik er eens goed voor gaan zitten…, het invullen van LVS KIJK. Op mijn vrije dag, fris en fruitig, computer aan, handleiding er naast, kopje koffie erbij met goede moed. Zes uur later…, ben ik niet meer zo fris en fruitig, mijn nek is stijf, mijn hoofd vol en ik ben nog maar op de helft…. Als ik in dit tempo doorga…, kom ik niet meer aan les geven toe, laat staan aan uitrusten of bijkomen.

Dat ik de handleiding mee naar huis heb genomen, is vooral omdat ik wil weten waarom ik iets doe, wat de achtergronden zijn. Ik wil weten waarom ik een kind indeel in een bepaald ontwikkelingsgebied, zodat ik dat ook kan uitleggen aan ouders.

De handleiding geeft inzicht. Inzicht in hoe kleuters zich ontwikkelen, hoe zij denken, wat verwacht mag worden in bijvoorbeeld de mate van betrokkenheid gezien de leeftijd, hoe de ontwikkeling is, de stapjes die ze nemen met het bouwen van blokken in de bouwhoek. Heel interessant is om te zien hoe de tekenontwikkeling verloopt. In de handleiding een prachtige uitleg met voorbeelden erbij. Maar tegen de tijd dat ik daar ben beland, sta ik mezelf niet meer tijd toe dan vluchtig er doorheen bladeren, anders ben ik volgende maand nog bezig met die registratie.

Steeds meer bekruipt me het gevoel dat we bezig zijn met de omgekeerde volgorde. Steeds vaker vraag ik me af wat het doel is om de kinderen op deze manier te volgen en te registreren. Gaan kinderen met zo’n papieren versie van zichzelf beter presteren?

Of…., is dit hele systeem ontstaan door handelingsverlegenheid van de leerkracht. Of is dit een verdekte manier om ‘goed onderwijs’ te waarborgen, omdat het ons dwingt goed naar de kinderen te kijken, want we moeten er namelijk iets van vinden en wat we vinden moeten we ook kunnen beargumenteren. We moeten dingen natuurlijk wel kunnen verantwoorden, naar ouders, directie, inspectie, naar onszelf. Dat is logisch toch?

Alleen dat naar mezelf wordt steeds lastiger. Even vond ik KIJK erg zinvol. Toen ik de tekeningen ging bekijken die de kinderen hadden gemaakt op een eigen weekkalender. Confronterend vooral, want wat was er slecht gepresteerd, een dikke onvoldoende voor alle kinderen! Of toch niet….? Lag het aan mij? Had ik de kinderen meer moeten aanspreken op motivatie, trots zijn op je eigen werkstuk omdat je daar knetter je best op had gedaan.

Ontbreekt het bij mij gewoon aan KLOS-kennis? Want als ik de kennis die in de Kijk-handleiding staat me nu vooraf eigen had gemaakt, dat ik eigenlijk een soort van wandelende kleuterhandleiding zou zijn geweest, omdat de inzichten die ik nodig heb om een goede kleuterjuf te zijn, gewoon aangeboden zou zijn in de opleiding…, dan was ik in ieder geval niet handelingsverlegen (dit komt alleen maar voort uit een gebrek aan kennis) en weet ik dat ik gedegen kleuteronderwijs kan geven, ook zonder al die meetlatten en controletestjes bij kinderen. Dan kon ik gewoon alleen door goed te kijken en gebruik te maken van mijn kennis zelf zien waar kinderen in uitblinken of waar ze extra ondersteuning of begeleiding bij nodig hebben. Dan maakte ik daar aantekeningen van en een plan van aanpak. Ik hield tijd over omdat ik geen aantekeningen hoef te maken over de kinderen waarbij het gewoon goed gaat. En ook aan deze ouders kan ik dan gewoon vertellen hoe het zit, omdat ik bezit over voldoende basiskennis over kleuters.

Steeds vaker bekruipt me het gevoel dat we iets heel waardevols hebben weg gedaan, toen de specifieke opleiding voor kleuters, de KLOS, is verdwenen. Zo af en toe klinken er geluiden dat we hier weer naar toe moeten. Alleen komt het nooit verder dan die geluiden.

Waarom? Waarom komt er niets van de grond? Is dit omdat schoolleiders het lastig vinden organisatorisch, als leerkrachten te specialistisch zijn en niet breed inzetbaar? En waar staat dan echt het belang van het kind? Het belang van goed onderwijs? Het werkplezier van de leerkracht omdat je weet wat je doet er werkelijk toe doet en werkelijk zin heeft en dat je doet waar jij goed in bent, waarin jij je hebt gespecialiseerd omdat daar je talenten liggen?

In de uren die ik nu kwijt ben voor de Kijk-registratie had ik me ook kunnen verdiepen in de ontwikkeling van mezelf. Inspiratie en kennis opdoen en proberen het gat te dichten waarin de Pabo tekort is geschoten. Op de site van WSK (Werk- en Steungroep Kleuters) staan door echte Klossers praktische handleidingen over de ontwikkeling van knippen, bouwen, tekenen, kleien en heel veel meer.

Ik ben gisteren ziek naar huis gegaan, even dacht ik dat ik griep had. Maar het is een gewone oververmoeidheid. Ik ben deze week 14 uur bezig geweest met het invullen van Kijk en weet nu waardoor het komt….

Ik ga eens kijken op de site van WSK, energie en inspiratie opdoen! Dingen lezen en doen waar ik blij van word! Slagroom na de maaltijd in plaats van de mosterd.

Terwijl ik me heimelijk afvraag wanneer we eindelijk het paard eens voor de kar gaan spannen in plaats van erachter, want dat kost een stuk minder energie.

 

 

Website WSK-kleuteronderwijs ->  www.wsk-kleuteronderwijs.nl

Website KLOSkennis -> www.kloskennis.nl

Klik hier en word gratis lid van de WSK (en download gratis KLOSkennis)

 

Related posts
Archief

WSK Symposium 2024

Archief

Wachtwoord ledensite WSK vergeten?

Archief

Aanmelden als steunlid WSK-kleuteronderwijs

Archief

Herstellen van een goede opleiding voor het onderwijs aan kleuters (3)

Klik HIER en word (steun-)lid van de WSK en
blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.

 

7 Comments

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *